Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og coaching i grupper
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter praktisk anvendelse av laboratorieanalyser på celler og vev relatert til patologiske tilstander. Grunnleggende kunnskap innen morfologiske analyser er nødvendig for at bioingeniørene skal kunne planlegge, utføre, kvalitetssikre og vurdere biomedisinske analyser. I emnet vektlegges relevant teori relatert til preanalytiske forhold, aktuelle analyser og mikroskopering av celle- og vevspreparater. Emnet omfatter også utvalgte histologiske og cytologiske metoder som benyttes i kreftdiagnostikk, inklusive immunologiske metoder. Kunnskap om celler og vev og relevante analyser er viktig innen denne del av bioingeniør-faget, hvor vurdering til dels er basert på subjektive kriterier.
Emnet er sammensatt av følgende temaer, angitt i studiepoeng:
- Histopatologiske teknikker 4,5
- Cytologi 2,5
- Immunhistokjemi 1,5
- Blodutstryk 0,5
- Urinmikroskopi 1,0
- Sum 10
Required preliminary courses
Bestått første studieår.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for relevant teori og prinsipper bak utvalgte analyser
- forklare sammenhengen mellom analyseresultater, sykdomsmekanismer og sykdomsprogresjon
- definere aktuelle kvalitetsbegreper
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere analysekvaliteten ut fra definerte kvalitetsbegreper
- anvende relevante instrumenter og teknikker under veiledning
- planlegge og utføre utvalgte analyser og vurdere deres pålitelighet
- mikroskopere celle- og vevspreparater med en viss grad av selvstendighet
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvise ansvarlighet i analysearbeidet
- ta medansvar for egen og medstudenters læring
Content
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene
Teaching and learning methods
Undervisningen omfatter først og fremst praktisk laboratoriearbeid og mikroskopering. Relevant teori knyttes til praksis ved hjelp av forelesninger, individuelle oppgaver og ulike former for gruppeoppgaver i tillegg til selvstudier. Mappe inngår som et viktig læringsverktøy i emnet. Studentene gir hverandre tilbakemeldinger på enkelte av de skriftlige oppgavene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse i laboratoriearbeid
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
- laboratorierapporter etter gitte kriterier
Assessment
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige.
Grading scale
Egenprodusert mappe
Examiners
Gradert skala A-F