Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og coaching i grupper
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive risikofaktorer for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- beskrive rehabiliteringstiltak og prognose for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- redegjøre for ulike forståelser av smerte og smertemekanismer
Ferdigheter
Studenten kan
- begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- anvende kunnskap om mestring med utgangspunkt i pasientkasuistikker
- anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved langvarige plager eller alvorlig sykdom, og mulig konsekvens for terapeutrollen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
- reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching
Content
- veiledning og coachingkompetanse i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning og coaching
- gruppen som læringsarena
- samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
- etikk i veiledning og coaching i grupper
Teaching and learning methods
¿Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
- Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Assessment
Eksamen er todelt:
1. Skriftlig prosjekteksamen i gruppe: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Prosjekteksamen må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne avlegge muntlig eksamen.
2. Muntlig eksamen i gruppe: Muntlig del der studentene skal vise egenrefleksjon og grupperelatert kompetanseutvikling, basert på eksamen del 1. Omfang: 30-45 minutter
Studentene får individuell karakter på den muntlige delen. Hver eksamensdel teller 50 % av vurderingsuttrykket og må være vurdert til bestått for at samlet karakter for emnet skal kunne skrives ut.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen. Ved resultat ikke bestått på én eksamensdel avlegges ny eksamen kun i denne delen.
Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige.
Grading scale
15 studiepoeng overlapp med FYB2200 Fysioterapi ved ulike helsetilstander II.
Examiners
Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.