EPN-V2

VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

BEPE 7100 handler om grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for læring av praktiske arbeidsoppgaver. I dette inngår utvikling av ferdigheter i formidling.

Required preliminary courses

Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
  • reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching

Content

  • veiledning og coachingkompetanse i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • metoder og modeller i veiledning og coaching
  • gruppen som læringsarena
  • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • etikk i veiledning og coaching i grupper

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Oppgave 1: Instruksjons- og undervisningsøvelse som dokumenteres i individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 300 til 500 ord
  • Oppgave 2: Planlegge undervisning med vekt på arbeidsbeskrivelse, kompetansekrav, læreforutsetninger og læringsplan. Skriftlig gruppeoppgave. Omfang: 2000 til 2500 ord
  • Oppgave 3: Utvikle oppgave til bruk ved læring og sluttvurdering. Dokumentasjon: Muntlig presentasjon (15 til 30 min), inkludert kort skriftlig notat (200 til 500 ord) eller multimodal presentasjon av opplegget (omfang avtales med faglærer)

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Mappeeksamen består av to utvalgte arbeidskrav og et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 1500 til 2000 ord.

Ny/utsatt eksamen

  • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.