Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7100 Basic Coaching and Councelling Skills Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Obligatoriske aktiviteteter
· · Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden
Hensikten er at studentene skal være forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 50 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivit arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om rollen som veileder og coach
Ferdigheter
Studenten har:
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere individuell veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
- refleksjonsferdigheter knyttet til egen rolle som veileder/- coach
Generell kompetanse
Studenten har:
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
- grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching
Content
- det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl.a. systematikk og struktur i prosessene
- veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
- rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og coaching
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.
Aktuelle arbeidsmåter er:
- forelesninger og studentaktive læringsformer
- arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
- gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
- utprøving av ny kunnskap i praksis
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
- skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
- bruk av digitale verktøy
I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena, og dette inngår i arbeidskrav i hvert emne.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell skriftlig innlevering. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Omfang: 450 ord +/- 10 %.
- Individuell skriftlig innlevering. Logg fra to veilednings- eller coachingsituasjoner. Omfang 300 ord +/- 10 % per logg
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse i basisgruppene
Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.
Assessment
En intern og en ekstern sensor på begge delene.
Permitted exam materials and equipment
Innhold
-
Tverrfaglige tema
- Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
- Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
- Observasjon og kartlegging
-
Norskfaglige tema
- Barns språkutvikling
- Barnelitteratur og tekster for barn
- Språklig og tekstlig mangfold
-
Matematikkfaglige tema
- Måling og sammenlikning
- Tall og tallforståelse
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.