EPN-V2

VEIC7100 Basic Coaching and Councelling Skills Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach

Ferdigheter

Studenten har:

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser

Generell kompetanse

Studenten har:

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
  • grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har solid kunnskap om studentens studieløp, læreprosesser, utvikling, vurdering og kvalifisering
  • har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del av lærerutdanning
  • har solid kunnskap om praksislærerrollen basert på relevante styringsdokumenter og retningslinjer
  • kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid om praksislærerrollen og yrkesfaglærerutdanning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan mestre dokumentasjonskrav tilknyttet studentens læring, vurdering og praksislærerrollen
  • kan legge til rette for at skolens profesjonsfellesskap kollektivt tar ansvar for studentens opplæring
  • kan kritisk analysere egen praksis som praksislærer i lys av relevante styringsdokumenter og litteratur
  • kan anvende relevant forskning i praksislærerrollen

Generell kompetanse

Studenten:

  • er seg bevisst sin profesjonelle identitet som praksislærer og lærerutdanner
  • kan bygge gode relasjoner til studenter og samarbeide med kolleger på lærerutdanningsinstitusjoner
  • kan identifisere utfordring, muligheter, forpliktelser og etiske perspektiver i praksislærerrollen
  • kan vurdere egen utvikling som lærerutdanner

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord
  2. Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord pr logg.
  3. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Assessment

Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord

Ny og utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som praksislærer og lærerutdanner samt kunnskap om hvilke forventninger som ligger til rollen. Videre skal studenten utvikle kunnskap om yrkesfaglærerstudentens studieløp og pedagogisk praksis som en integrert og likeverdig del av lærerutdanningen.

Examiners

Ingen