Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7100 Basic Coaching and Councelling Skills Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om rollen som veileder og coach
Ferdigheter
Studenten har:
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
Generell kompetanse
Studenten har:
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
- grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har solid kunnskap om studentens studieløp, læreprosesser, utvikling, vurdering og kvalifisering
- har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del av lærerutdanning
- har solid kunnskap om praksislærerrollen basert på relevante styringsdokumenter og retningslinjer
- kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid om praksislærerrollen og yrkesfaglærerutdanning
Ferdigheter
Studenten:
- kan mestre dokumentasjonskrav tilknyttet studentens læring, vurdering og praksislærerrollen
- kan legge til rette for at skolens profesjonsfellesskap kollektivt tar ansvar for studentens opplæring
- kan kritisk analysere egen praksis som praksislærer i lys av relevante styringsdokumenter og litteratur
- kan anvende relevant forskning i praksislærerrollen
Generell kompetanse
Studenten:
- er seg bevisst sin profesjonelle identitet som praksislærer og lærerutdanner
- kan bygge gode relasjoner til studenter og samarbeide med kolleger på lærerutdanningsinstitusjoner
- kan identifisere utfordring, muligheter, forpliktelser og etiske perspektiver i praksislærerrollen
- kan vurdere egen utvikling som lærerutdanner
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord
- Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord pr logg.
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Assessment
Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord
Ny og utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som praksislærer og lærerutdanner samt kunnskap om hvilke forventninger som ligger til rollen. Videre skal studenten utvikle kunnskap om yrkesfaglærerstudentens studieløp og pedagogisk praksis som en integrert og likeverdig del av lærerutdanningen.
Examiners
Ingen