Programplaner og emneplaner - Student
VEB6000 Child Welfare from a Minority Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i et minoritetsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social WorkChild Welfare within a Minority Perspective
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen som læringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- majoritets - minoritetsrelasjoner i historisk, samfunnsmessig og politisk perspektiv
- produksjon av kunnskap ideologi, makt og marginaliseringsprosesser
- språk og kommunikasjon
- antirasistisk sosialt arbeid
- identitet, kultur og samhandling
- deltakelse og inkludering i majoritetssamfunnet
- integrasjonsstrategier
- familievold
- arbeid med enslige mindreårige flyktninger
- minoritetsetniske gruppers levekår
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere strukturelle og individuelle maktrelasjoner
- utøve en etisk og kultursensitiv tilnærming i sosialfaglig arbeid
- reflektere over hvordan ens egen kultur påvirker fortolkning og samhandling
- samhandle og kommunisere ved hjelp av tolk
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha opparbeidet forståelse for hvordan kulturelt mangfold og komplekse maktforhold har sammenheng med menneskers varierende behov og livsstil
- kunne analysere og vurdere hva som kan være spesielt og hva som kan være felles for sosialt arbeid med etniske minoriteter, sammenliknet med sosialt arbeid med majoritetsetniske personer.
- ha oppnådd kunnskaper som stimulerer til refleksjon over sosial- og barnevernsarbeidernes maktposisjoner både som representanter for offentlige myndigheter og som representer for en majoritetskultur.
- ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).
Teaching and learning methods
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom;teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle.;;Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Arbeidskrav;
Arbeidskrav vurderes og godkjennes av faglærer ved OsloMet. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt skriftlig oppgave, omfang 1200 ord +/- 10%, med utgangspunkt i tre veiledningssamtaler gjennomført på egen arbeidsplass fortrinnsvis med studenter/nyutdannede. Formålet er å få erfaring med veiledning samt å reflektere over disse.
- Individuell digital presentasjon i form av for eksempel blogg eller ped-talk-oppgave som tematiserer egen utvikling i veilederrollen og identifiserer hva som har vært særlig viktig i denne prosessen, omfang tre til fem;minutter. Formålet er å bli bevisst egen utvikling og prosess som veileder.
- Individuell skriftlig ;oppgave,;omfang 1300 ord + /- 10%, på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd.
- Skriftlig medstudentrespons til hverandre, omfang 300-500 ord. Formålet er økt kompetanse og erfaring med veiledning samt refleksjon over egen og andres veilederrolle. ;
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).
Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer for arbeidskrav og eksamen ved OsloMet.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.;Fravær ut over 20 % kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.
Course requirements
Individuell, skriftlig semesteroppgave.;
Eksamen består av en individuell, skriftlig semesteroppgave med omfang;2800 ord +/- 10%.;Oppgaven gis ved begynnelsen av andre semester.;
Studenten formulerer en problemstilling ut fra innholdet på studiet eller ut fra erfaringer i veiledningssamtaler i løpet av studiet. Studentene skal delta på gruppeveiledning på nett i forbindelse med utforming av problemstillingen.
Ny/ utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele studiet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.
I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet og evt. annen teori i tillegg. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.
Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves det tilsetting i barnehage og minst to års yrkeserfaring fra barnehagesektor etter fullført utdanning. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.
Barnehagelærere ansatt i barnehager som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehageeier får 5 tilleggspoeng.;
Examiners
- Teorier, modeller og metoder i veiledningen
- Kommunikasjon og relasjoner i veiledning;
- Profesjonsutvikling og refleksjon i barnehagen;
- Praksislærer som barnehagelærerutdanner og barnehagen som læringsarena
- Etikk, makt og kontroll
- Veiledning og vurdering;
- Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning;
Course contact person
Marianne Rugkåsa.