Programplaner og emneplaner - Student
VEB6000 Child Welfare from a Minority Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern i et minoritetsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social WorkChild Welfare within a Minority Perspective
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom studiet skal studentene oppnå økt kompetanse i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid med etniske minoriteter bosatt i Norge. Emnet skal bidra til å styrke studentenes ferdigheter i arbeid med voksne, barn og familier med etnisk minoritetsbakgrunn. Studentene skal opparbeide seg evner til å reflektere over forholdet mellom sosial- og barnevernsarbeidere og minoritetsfamilier. Videre skal de tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som stimulerer til økt toleranse, forståelse for og kunnskap om etniske minoriteters situasjon i majoritetssamfunnet og for hvordan ens egen kultur påvirker samhandling. Det legges vekt på å bygge videre på kunnskaper og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og praksis.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- majoritets - minoritetsrelasjoner i historisk, samfunnsmessig og politisk perspektiv
- produksjon av kunnskap ideologi, makt og marginaliseringsprosesser
- språk og kommunikasjon
- antirasistisk sosialt arbeid
- identitet, kultur og samhandling
- deltakelse og inkludering i majoritetssamfunnet
- integrasjonsstrategier
- familievold
- arbeid med enslige mindreårige flyktninger
- minoritetsetniske gruppers levekår
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere strukturelle og individuelle maktrelasjoner
- utøve en etisk og kultursensitiv tilnærming i sosialfaglig arbeid
- reflektere over hvordan ens egen kultur påvirker fortolkning og samhandling
- samhandle og kommunisere ved hjelp av tolk
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha opparbeidet forståelse for hvordan kulturelt mangfold og komplekse maktforhold har sammenheng med menneskers varierende behov og livsstil
- kunne analysere og vurdere hva som kan være spesielt og hva som kan være felles for sosialt arbeid med etniske minoriteter, sammenliknet med sosialt arbeid med majoritetsetniske personer.
- ha oppnådd kunnskaper som stimulerer til refleksjon over sosial- og barnevernsarbeidernes maktposisjoner både som representanter for offentlige myndigheter og som representer for en majoritetskultur.
- ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).
Teaching and learning methods
Emnet er inndelt i to bolker à tre dager. Arbeidsformer vil være forelesninger, plenumsdiskusjoner, arbeid i grupper og egenrefleksjon. Arbeid med konkrete teoretiske og metodologiske problemstillinger knyttet til studentenes egne erfaringer hvor det gis anledning til å drøfte egne kasus.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følge to arbeidskrav være godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse.
Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studentene retten til å framstille seg til eksamen.
Med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen.
2. Ett skriftlig notat.
Ett skriftlig notat hvor studenten skal velge tema og problemstilling for sin fordypningsoppgave innenfor området barnevernsarbeid eller sosialt arbeid og etniske minoriteter, og begrunne valget. Dette skal leveres og godkjennes av emneansvarlig innen oppgitt frist. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det på nytt èn gang.
Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele studiet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.
I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet og evt. annen teori i tillegg. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.
Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.
Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.
Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.
Examiners
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.
Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.
Admission requirements
Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.
Course contact person
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
- arbeidsmarkedet
- virksomheters samfunnsmessige og sosiale ansvar
- ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
- Supported Employment tilnærming
- lovverket som styrer arbeidsmarkedet
- som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
- reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
- har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
- kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten