EPN-V2

VEB6000 Child Welfare from a Minority Perspective Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i et minoritetsperspektiv
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Child Welfare within a Minority Perspective
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Gjennom studiet skal studentene oppnå økt kompetanse i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid med etniske minoriteter bosatt i Norge. Emnet skal bidra til å styrke studentenes ferdigheter i arbeid med voksne, barn og familier med etnisk minoritetsbakgrunn. Studentene skal opparbeide seg evner til å reflektere over forholdet mellom sosial- og barnevernsarbeidere og minoritetsfamilier. Videre skal de tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som stimulerer til økt toleranse, forståelse for og kunnskap om etniske minoriteters situasjon i majoritetssamfunnet og for hvordan ens egen kultur påvirker samhandling. Det legges vekt på å bygge videre på kunnskaper og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og praksis.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • majoritets - minoritetsrelasjoner i historisk, samfunnsmessig og politisk perspektiv
  • produksjon av kunnskap ideologi, makt og marginaliseringsprosesser
  • språk og kommunikasjon
  • antirasistisk sosialt arbeid
  • identitet, kultur og samhandling
  • deltakelse og inkludering i majoritetssamfunnet
  • integrasjonsstrategier
  • familievold
  • arbeid med enslige mindreårige flyktninger
  • minoritetsetniske gruppers levekår

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere strukturelle og individuelle maktrelasjoner
  • utøve en etisk og kultursensitiv tilnærming i sosialfaglig arbeid
  • reflektere over hvordan ens egen kultur påvirker fortolkning og samhandling
  • samhandle og kommunisere ved hjelp av tolk

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha opparbeidet forståelse for hvordan kulturelt mangfold og komplekse maktforhold har sammenheng med menneskers varierende behov og livsstil
  • kunne analysere og vurdere hva som kan være spesielt og hva som kan være felles for sosialt arbeid med etniske minoriteter, sammenliknet med sosialt arbeid med majoritetsetniske personer.
  • ha oppnådd kunnskaper som stimulerer til refleksjon over sosial- og barnevernsarbeidernes maktposisjoner både som representanter for offentlige myndigheter og som representer for en majoritetskultur.
  • ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).

Teaching and learning methods

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen er innlevering av ;visuell dokumentasjon;av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.; Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.;;

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;

1. Visuell dokumentasjon bestående av:

  • Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden;

2. Skriftlig oppgave;

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag;1000;ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;

Eksamensresultatet kan påklages.;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - ikke bestått

Examiners

En intern sensor.

Admission requirements

Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere;vekting av;innholdet;i denne perioden.;Studenten skal med en kritisk refleksjon;utvikle;et;prosjektdesign,;en;plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den;praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.;

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;

Course contact person

Bestått

KDM3010 Material, produksjon og teknologi;;

KDM 3400;2D- og 3D;digitalt produksjonsverktøy;

KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling ;

KDM 2050 Motehistorie og teori