Programplaner og emneplaner - Student
VDTRN6000 Strategic management of digital processes and AI Course description
- Course name in Norwegian
- Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementStrategic management of digital processes and AI
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
- kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for markedsundersøkelser og brukermedvirkning
- kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
- kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
- kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
- kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
- kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
- kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
- kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
- kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
- kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
- kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
- kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse
Required preliminary courses
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-6 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.
Learning outcomes
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
- En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
- En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-6 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.
Teaching and learning methods
Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal innledningsvis presentere eget innovasjonsprosjekt som en «salgspitch», med påfølgende utspørring og diskusjon mellom gruppen og sensorene. Vurdering gis på bakgrunn av gjennomføring og anvendelse av metoder, ikke om innovasjonsideen viser seg å være gjennomførbar eller ikke.
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Course requirements
- Prosjektplan/forretningsplan (se arbeidskrav).
- Prosjektpresentasjon
Assessment
Gradert skala A-F
Det blir satt én felles karakter for gruppen.
Permitted exam materials and equipment
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Grading scale
Bestått / ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent med VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse. Emnet overlapper 8 studiepoeng med VDTRK6000 Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger.