Programplaner og emneplaner - Student
VDTRN6000 Strategic management of digital processes and AI Course description
- Course name in Norwegian
- Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementStrategic management of digital processes and AI
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et stort mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.
Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.
I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.
I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag.
Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal
- ha inngående kunnskap om digital transformasjon, sentrale begreper og teknologier innen digitalisering, inkludert kunstig intelligens (AI),
- kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid,
- kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen, og
- ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi.
Ferdigheter
Studenten skal evne å
- gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon,
- gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon,
- gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver, og
- gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger.
Generell kompetanse
Studenten skal evne å
- forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning,
- bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner, og
- anvende innsikt knyttet til digital transformasjon for å utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess.
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere digital undervisning, webinarer, videoforelesninger, studentpresentasjoner, nettbaserte diskusjoner, casediskusjoner, innleveringer samt andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med innleveringer knyttet til emnets tematikk og til eget endringsprosjekt. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.
Course requirements
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Assessment
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
Emnet er ekvivalent med KJEFE100, MAFE1000 og ELFE1000, og overlapper 10 studiepoeng med TRFE1000, EMFE1000, DAFE1000, BYFE1000.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent med VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse. Emnet overlapper 8 studiepoeng med VDTRK6000 Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger.