EPN-V2

VDTRN6000 Strategic management of digital processes and AI Course description

Course name in Norwegian
Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Strategic management of digital processes and AI
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
  • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for markedsundersøkelser og brukermedvirkning
  • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
  • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
  • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
  • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
  • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
  • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
  • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
  • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
  • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
  • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
  • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse

Required preliminary courses

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-6 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
  • En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-6 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.

Teaching and learning methods

Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal innledningsvis presentere eget innovasjonsprosjekt som en «salgspitch», med påfølgende utspørring og diskusjon mellom gruppen og sensorene. Vurdering gis på bakgrunn av gjennomføring og anvendelse av metoder, ikke om innovasjonsideen viser seg å være gjennomførbar eller ikke.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Course requirements

  • Prosjektplan/forretningsplan (se arbeidskrav).
  • Prosjektpresentasjon

Assessment

Gradert skala A-F

Det blir satt én felles karakter for gruppen.

Permitted exam materials and equipment

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Grading scale

Bestått / ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent med VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse. Emnet overlapper 8 studiepoeng med VDTRK6000 Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger.