EPN-V2

VDTRN6000 Strategic management of digital processes and AI Course description

Course name in Norwegian
Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Strategic management of digital processes and AI
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et stort mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap knyttet til sentrale begreper og teknologier innen digitalisering,
  • kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid,
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen, og
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi.

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon,
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon,
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver, og
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger.

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning,
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner, og
  • anvende innsikt knyttet til digitalisering for å utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess.

Teaching and learning methods

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

 

Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets og teknologiens egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag og skolefag, samt fagets rolle i samfunnet.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Beskrivelse for et selvvalgt endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 3-4 slides.
  • Arbeidskrav 2: 4 innleveringer knyttet til emnets tematikk og analyser av eget endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1 side (+- 10 %) per innlevering.
  • Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen en angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 22000 tegn inkludert mellomrom (tilsvarer ca. 10 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Oppgaven innbefatter arbeid med et selvvalgt digitalt endrings- og eller omstillingsprosjekt som består av målbilde, analyser og handlingsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. Oppgaven skal inneholde formulering av et problem eller en utfordring (en problemstilling) innen emnets område for digital transformasjon. Studenten skal undersøke/analysere problemstillingen ved å presentere relevant dokumentasjon. Teori fra pensum skal brukes som grunnlag for å belyse, reflektere og argumentere for de valg som er tatt. Handlingsplanen skal være konkret og mulig å implementere. Hensikten er å få til digital endring i egen virksomhet. Oppgaven skal inneholde en liste over de referanser som er benyttet i oppgaven.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny og utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gruppevis muntlig presentasjon (10-20 minutter) av naturfagdidaktisk artikkel. 
  • Prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer (1800 ord +/- 10%). Prosjektskissen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
  • Oppgave med gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema etter nærmere retningslinjer (1600 ord +/- 10 %). Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.

 

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfag og naturfagdidaktikk 3

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved fravær vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer.

  • Være til stede ved medstudenters artikkelpresentasjon (krav om minst 50% deltakelse)
  • Deltakelse på dag 1 av Naturfagskonferansen

Examiners

Fem dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2500 ord +/- 10 %.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Admission requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Overlapping courses

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.