EPN-V2

VDTRN6000 Strategic management of digital processes and AI Course description

Course name in Norwegian
Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Strategic management of digital processes and AI
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Målgruppen for dette studietilbudet er ansatte som yter forebyggende tjenester og/eller miljøterapeutiske tiltak til personer med utviklingshemming og psykisk lidelse i helse- og omsorgstjenestene.

Required preliminary courses

Bachelorgrad innen helse- eller sosialfaglig utdanning eller pedagogikk, og minst to (2) års arbeidserfaring.

Søkere kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra tjenester utdanningen retter seg mot. Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse eller relevant fagbrev.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap knyttet til sentrale begreper og teknologier innen digitalisering
  • kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid
  • ha avansert kunnskap om nettverks- og plattformøkonomi
  • ha inngående kunnskap om designtenkning
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner
  • anvende innsikt knyttet til digitalisering for utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess
  • kunne analysere betydningen av eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og personvern for å lykkes med digitalisering

Teaching and learning methods

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om de oppnår læringsutbyttene.

Selvstudier

Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, løse oppgaver, lese pensumlitteratur og benytte ulike former for e-læringsressurser. Selvstudier og egenaktivitet omfatter også samarbeid med medstudenter via læringsplattformen som å skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i sosiale medier.

Forelesninger

Det benyttes både videobaserte og hybride forelesninger. De hybride forelesningene kan følges fra klasserom på campus eller på nett.

Digitale læringsressurser

Det er utarbeidet videobaserte forelesninger over de mest sentrale temaene i utdanningen. Disse gir oversikt over temaet og danner grunnlag for lesing av pensum. De digitale læringsressursene vil i tillegg bestå av refleksjonsoppgaver, case og historiefortellinger som danner grunnlag for refleksjon både individuelt og i grupper. Hensikten er å oppøve refleksjons- og analyseferdigheter og å dele kunnskap og erfaringer.

Gruppearbeid

Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag og deler kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. De får øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskriving kan brukes for å dele kunnskap og produsere tekster sammen, for eksempel via Office 365, Teams, eller Google docx.

Diskusjonsforum

Studentene skal delta i digitale diskusjoner i sikre kanaler. Medstudenter og faglærere bidrar med tilbakemeldinger. Studentene oppfordres til å være aktive i diskusjoner på eget arbeidssted og i andre fora.

Gruppesamlinger

Gruppesamlinger er samlinger som foregår nettbasert. Studentene får øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger. Gruppesamlingene vil også kunne brukes som spørretimer, hvor sentrale fagpersoner er tilgjengelige for spørsmål fra studentene.

Forbedringsarbeid

I emnet PLU6300 Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse skal det gjennomføres og dokumenteres et kvalitetsforbedringsarbeid. Her skal det arbeides praktisk med kvalitetsforbedring i praksis. Gjennom dette skal studenten utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig og muntlig formidling.

Course requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen i emnene. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Reglene om fusk i Lov om universiteter og høgskoler, Forskrift om studier og eksamen og retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet, gjelder også for arbeidskrav.

Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan. Hensikten med arbeidskrav er å:

  • bidra til at studenten oppnår læringsutbyttene i emnene
  • fremme progresjon og faglig utvikling i utdanningen
  • stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
  • legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål

Det er studentens ansvar å påse at arbeidskrav oppfylles innen de fristene som er angitt.

Studiet har hovedsakelig arbeidskrav i form av obligatorisk deltakelse på gruppesamlinger, skriftlige oppgaver som leveres individuelt eller gruppevis, gruppearbeid som kan være veiledet, muntlige presentasjoner og tilbakemelding til medstudenter.

Obligatorisk deltakelse I emnene vil det være obligatorisk deltakelse på gruppesamlinger for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene.

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske gruppesamlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Skriftlige arbeider

Emnene har ulike skriftlige arbeider som arbeidskrav. Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp. Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister etc. fremgår av undervisningsplanen for det enkelte emne.

Assessment

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Hvert emne avsluttes med eksamen. I emnene benyttes bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått, dvs. at læringsutbyttene ikke er oppnådd.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen er ledere/mellomledere i offentlig og privat sektor.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller lignende.