EPN-V2

VDTR6000 Digital Transformation and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Digital transformasjon og ledelse
Study programme
Digital transformation and leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et ekspotensielt mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. I tillegg behandles viktige spørsmål rundt eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og rettigheter. Emnet dekker også teori knyttet til nettverksøkonomi, digitale økosystemer og drivere i digitale markeder. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag, og inkluderer fagpersoner fra ledelsesfag i tillegg til teknologifag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap knyttet til sentrale begreper og teknologier innen digitalisering
  • kunne analysere drivere i digitalisering og i økosystemet knyttet til digitaliseringsarbeid
  • ha avansert kunnskap om nettverks- og plattformøkonomi
  • ha inngående kunnskap om designtenkning
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner
  • anvende innsikt knyttet til digitalisering for utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess
  • kunne analysere betydningen av eierskap til data, kode og algoritmer samt sikkerhet og personvern for å lykkes med digitalisering

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Læringsportalen Canvas vil benyttes mellom samlingene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappevurdering.

Det er 3 individuelle skriftlige arbeidskrav i mappen:

(1) Leveransebeskrivelse/målbilde for et selvvalgt digitaliseringsprosjekt. Omfang: 1-2 sider (maks 500 ord).

(2) Analyser av nåsituasjon i digitaliseringsprosjektet. Omfang: 1 presentasjon på maks 6 slides/ 10 minutter.

(3) Gjennomføringsplan for digitaliseringsprosjektet. Utfylling av et excelark/ Ganttdiagram.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at krav til mappevurdering kan gjennomføres. Dersom èn eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er individuell mappe og individuell prosjektoppgave, og det gis én karakter på bakgrunn av en samlet vurdering av mappe og prosjektoppgave.

Mappen består av de 3 arbeidskravene som er beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav og obligatorisk aktivitet». Mappen bedømmes i løpet av emnet, og mappen må være bestått for å kunne få prosjektoppgaven vurdert.

Prosjektoppgaven innbefatter arbeid med et digitalt endringsprosjekt som består av målbilde, analyser, budsjett og gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. I tillegg til dette skal 2 konkrete handlinger studenten har gjennomført for å fremme digitalisering i egen organisasjon beskrives.

Prosjektoppgaven skal ha et omfang på 6000 ord (+- 10 %) (5000 ord til prosjektoppgave og 1000 ord til handlingsbeskrivelse).

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Prosjektoppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Under supervision, the students will write an independent scholarly work in the form of a master's thesis. The work must be based on the functions and areas of responsibility of the intensive care nurse. In the work on their master's theses, students are to apply the knowledge acquired through the rest of the programme. The master’s thesis must demonstrate understanding, maturity and reflection. An approved and up-to-date project description is required before students can start writing a master’s thesis.

The thesis can be written individually or in groups of up to three students. Groups of students who write together submit one joint thesis. The purpose of group work is to develop cooperation skills as described under the competence section in the learning outcomes defined for the programme as a whole. Intensive care nursing requires a high degree of cooperation skills in the treatment team, and this makes cooperation skills an important part of an intensive care nurse's action competence.

The master’s thesis can be an independent research work or be included as a delimited part of an ongoing research project at the university or a cooperating institution. The thesis can also be a quality-related project in the form of a piece of quality improvement or quality control work. The students can also prepare a systematic overview of research on a relevant topic.

The master’s thesis is submitted in the form of a monograph, an article manuscript, a set of guidelines, a standard for a procedure, an information brochure or an information video. A master’s thesis in article form must be written in accordance with the guidelines for a selected scientific journal relevant to the discipline (peer review). The student must be the first or second author. A master’s thesis submitted in a format other than a monograph must be accompanied by a supplementary memo/introduction (‘kappe’). In this supplementary memo/introduction, the student(s) shall discuss and elaborate on a delimited methodological and/or substantial topic.

The master's thesis must have a systematic scholarly structure and be based on topical and relevant scientific literature that provides an answer to the research question formulated by the student(s).

The master’s thesis must be written in accordance with the master's handbook for the 2020 year group.

Admission requirements

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge of how scientific theory and methods can be sought, developed and applied
  • has in-depth knowledge of the scientific theory and methods of nursing
  • has in-depth knowledge of the research process
  • has in-depth knowledge of research data
  • has in-depth knowledge of research ethics
  • has in-depth knowledge of methods used in quality-related work in the health service
  • is capable of analysing intensive care nursing problems on the basis of the discipline’s history, traditions, distinctive nature and place in society

Skills

The student

  • is capable of planning and carrying out systematic data collection, analysing and taking a critical approach to different sources of information, and using them to structure and formulate intensive care nursing argumentation
  • is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods, and of independent work on a theoretical research question
  • is capable of applying knowledge to new areas of intensive care nursing
  • is capable of carrying out an independent, delimited research or quality-related project under supervision and in accordance with applicable research ethics standards

Competence

The student

  • is capable of analysing relevant ethical issues in intensive care nursing based on discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable of applying his/her knowledge and skills to new fields to carry out advanced projects in intensive care nursing
  • is capable of communicating extensive independent work and masters the forms of expression used in intensive care nursing
  • is capable of communicating about issues, analyses and conclusions in intensive care nursing, both with specialists and with the general public
  • is capable of contributing to new ideas and innovation processes in intensive care nursing