EPN-V2

VDJ6100 AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis Course description

Course name in Norwegian
AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis
Study programme
AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.;

Required preliminary courses

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

·;;;;;;;; har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk

·;;;;;;;; har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang;;

·;;;;;;;; har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon

·;;;;;;;; har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet

·;;;;;;;; har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon

·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge

·;;;;;;;; har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff

·;;;;;;;; har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern

·;;;;;;;; har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.;

·;;;;;;;; har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner

·;;;;;;;; kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner

·;;;;;;;; kan problematisere;grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

·;;;;;;;; kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel

·;;;;;;;; kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv

·;;;;;;;; kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner

·;;;;;;;; kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid

·;;;;;;;; kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarundervisning og egenstudier med oppgaveløsning.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework: The students need to complete four online quizzes. One at the beginning of the course, then three quizzes during the course.

The coursework is required to secure the students’ progress through the course.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given one opportunity to a new submission by the given deadline.

Assessment

The exam in the course consists of two parts:

  1. An individual term paper and a code repository. The course paper must have a scope of 3.000 to 5.000 words. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
  2. An individual oral presentation. The presentation must have a scope of approximately 10-15 minutes.

The term paper counts for 60 % of the final mark. The oral presentation counts for 40 % of the final mark. Each part must be passed to be given a final grade. The oral presentation cannot be appealed.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the assignment for assessment.

Permitted exam materials and equipment

Muntlig eksamen.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

The oral presentation will be assessed by one internal and one external examiner.

Admission requirements

Target group

This continuing education course is aimed at students working as journalists.

Admission

Admission requires Higher Education Entrance Qualification to Norwegian Universities, including proficiency in English (generell studiekompetanse). Norwegian language proficiency is not required.

Admissions are conducted in accordance with Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.

Qualified applicants will be admitted continuously until the course is full. Some study places may be reserved for students recruited by or through partners of OsloMet.

Overlapping courses

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.