Programplaner og emneplaner - Student
VDJ6000 AI-journalism: Introduction to Python programming Course description
- Course name in Norwegian
- AI-journalism: Introduction to Python programming
- Study programme
-
AI-journalism: Introduction to Python programming
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan analysere og drøfte profesjonsetiske dilemmaer med utgangspunkt i gjeldende styringsdokumenter og etisk teori
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
- kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen
Learning outcomes
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling. Hverandrevurdering. Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.
Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Course requirements
No coursework requirements or compulsory activities.
Assessment
The exam in the course will be carried out in groups consisting of 2-5 candidates.
The exam consists of two parts:
- A portfolio consisting of a project report and a code repository. The exam report must have a scope of 2000 to 3000 words. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
- An oral presentation with a scope of 10-15 minutes. Each group will be required to give an oral presentation of their project, including a question-and-answer session with the examiners.
The project report and the code repository counts for 60 % of the final mark and the oral presentation counts for 40 % of the final mark. Each part must be passed to be given a final grade. The oral presentation cannot be appealed.
Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Grading scale
Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.
Examiners
Tema 1: Skolen i samfunnet
- skolen i et historisk perspektiv
- skolen som organisasjon
- teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring
Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse
- læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
- læreplan i et komparativt perspektiv
- kritisk analyse
Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen
- læreren i det profesjonelle felleskapet
- pedagogisk utviklingsarbeid
- innovasjonsarbeid
- lærerrollen i endring
Tema 4: Den profesjonelle lærer
- utvikling av lærerprofesjonalitet
- analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
- sosial og relasjonell kompetanse
- profesjonsetiske spørsmål
Admission requirements
Target group
This continuing education course is aimed at students working as journalists.
Admission
Admission requires Higher Education Entrance Qualification to Norwegian Universities, including proficiency in English (generell studiekompetanse). Norwegian language proficiency is not required. Applicants must document at least two years work experience. Work experience can be in any field of work.
Admissions are conducted in accordance with Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.
Qualified applicants will be admitted continuously until the course is full. Some study places may be reserved for students recruited by or through partners of OsloMet.
Overlapping courses
The course has 7,5 ECTS of overlapping content towards PROG1000 Introduction to Programming.