EPN-V2

VDJ6000 AI-journalism: Introduction to Python programming Course description

Course name in Norwegian
AI-journalism: Introduction to Python programming
Study programme
AI-journalism: Introduction to Python programming
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan analysere og drøfte profesjonsetiske dilemmaer med utgangspunkt i gjeldende styringsdokumenter og etisk teori

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
  • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen

Learning outcomes

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling. Hverandrevurdering. Faglærer har ansvar for godkjenning.

Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.

Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Course requirements

No coursework requirements or compulsory activities.

Assessment

The exam in the course will be carried out in groups consisting of 2-5 candidates.

The exam consists of two parts:

  1. A portfolio consisting of a project report and a code repository. The exam report must have a scope of 2000 to 3000 words. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
  2. An oral presentation with a scope of 10-15 minutes. Each group will be required to give an oral presentation of their project, including a question-and-answer session with the examiners.

The project report and the code repository counts for 60 % of the final mark and the oral presentation counts for 40 % of the final mark. Each part must be passed to be given a final grade. The oral presentation cannot be appealed.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Grading scale

Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.

Examiners

Tema 1: Skolen i samfunnet

  • skolen i et historisk perspektiv
  • skolen som organisasjon
  • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

  • læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
  • læreplan i et komparativt perspektiv
  • kritisk analyse

Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

  • læreren i det profesjonelle felleskapet
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • innovasjonsarbeid
  • lærerrollen i endring

Tema 4: Den profesjonelle lærer

  • utvikling av lærerprofesjonalitet
  • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
  • sosial og relasjonell kompetanse
  • profesjonsetiske spørsmål

Admission requirements

Target group

This continuing education course is aimed at students working as journalists.

Admission

Admission requires Higher Education Entrance Qualification to Norwegian Universities, including proficiency in English (generell studiekompetanse). Norwegian language proficiency is not required. Applicants must document at least two years work experience. Work experience can be in any field of work.

Admissions are conducted in accordance with Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.

Qualified applicants will be admitted continuously until the course is full. Some study places may be reserved for students recruited by or through partners of OsloMet.

Overlapping courses

The course has 7,5 ECTS of overlapping content towards PROG1000 Introduction to Programming.