EPN-V2

VCOO7301 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Mellomarbeidet mellom samlingene er obligatoriske aktiviteter i utprøving i egen praksis og refleksjon over denne. Koblingen av studiet til deltakernes egen praksis sikres ved at praktisk utprøving og planarbeid på egen arbeidsplass har status som obligatoriske arbeidskrav.

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Arbeidskravene er individuelle oppgaver som studentene arbeider med gjennom hele studiet. De dreier seg om utviklingsarbeid i egen skole.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges. Rekkefølgen på de to arbeidskravene er valgfri:

    Arbeidskrav I

    Arbeidskravet omfatter

    • Velge ut og definere et utprøvingstiltak
    • Lage utkast til plan og gjennomføring av utprøvingstiltak på egen skole
    • Gjennomføre minst ett veiledningsmøte mellom student, skoleeier og en prosessveileder. I tilfeller der studenten er mellomleder, må rektor eller assisterende rektor også tre inn i veiledningsmøtet.
    • Utvikle et arbeidsnotat som inneholder beskrivelse og analyse av utprøvingstiltaket (omfang på 800 ord +/-10%).

    Arbeidskrav II

    Arbeidskravet omfatter

    • Planlegging og gjennomføring av et utprøvingstiltak under observasjon på egen skole. Observasjonen gjennomføres av medstudent (omfang inntil ½ dag). Det ligger til arbeidskravet også å delta som observant for minst én medstudent.
    • Produsere en rapport som inneholder beskrivelse, analyse og vurdering av utviklingstiltaket (omfang 2000 ord +/10%).

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at det faglige innholdet på samlingene kun kan tilegnes ved tilstedeværelse, og at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene. Det er også obligatorisk å delta på observasjon på skole, samt i møte med skoleeier. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

  • Required preliminary courses

    LEDL6000. Andre semester.

    Muntlig eksamen.

    Eksamen er en individuell muntlig prøveforelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Learning outcomes

    To interne sensorer.

  • Content

    • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
    • myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
    • den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
    • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
    • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
    • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
    • makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
    • forankrings- og nettverksarbeid
    • vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

  • Teaching and learning methods

    Målgruppe

    Målgruppen for emnet er ledere i skolen som har fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.

    Opptakskrav

    Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.

    Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i skolen. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra skoleeier.

  • Course requirements

    Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

    • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte forelesninger i kjernetemaer og en eksamenssamling
    • To arbeidskrav
    • To litteratur-web-seminarer
    • Veiledning

    Emnet har følgende fire temaer som emnet bygges opp om:

    Tema 1: Tolke og forstå læreplanverket

    Gjennom studiet vil studentene utvikle sine ferdigheter i analytiske kompetanse gjennom arbeid med styringsdokumenter, forskning og egne fortolkningsrammer gjennom studier av:

    • hvilke ideer som ligger til grunn (ideenes læreplan)
    • hvordan teksten skrives fram og hvilke begreper som anvendes i det skriftlige dokumentet (den formelle læreplanen)
    • hvordan læreplanverket settes inn i en utdanningspolitisk sammenheng uttrykt i ulike styringsdokumenter (den oppfattede læreplan)
    • hvordan læreplanverket kan tilpasses og implementeres i skolens praksis (den operasjonaliserte læreplan)
    • hvordan den nye praksisen kan evalueres og utvikles gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring (den erfarte læreplan)

    Tema 2: Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket

    Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å lede læreplananalysen i personalet på en slik måte at:

    • lærerne får innsikt i hva som er de sentrale prinsippene i læreplanverket
    • lærerne får innsikt i hvordan de samsvarer/ikke samsvarer med skolens praksis
    • ledere og lærere kan skape en felles retning i det videre læreplanarbeidet

    Tema 3: Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid

    Formålet med dette temaet er å møte den utfordring som tidligere evaluering av læreplaner har vist, at aktørene i skolesektoren omtolker reformer i sitt eget bilde og i hovedsak fortsetter en praksis som de utførte tidligere. En ansvarliggjøring kan skje gjennom at læreres kompetanseutvikling bygges på følgende forutsetninger:

    • lærere må sikres en bedre forståelse av sammenhengen mellom skolereformer og samfunnsutvikling
    • lærerne må ha kunnskap i betydningen innsikt i og forståelse av hva de ønskede endringene dreier seg om
    • lærerne må endre pedagogisk grunnsyn
    • lærerne må ønske å endre gammel praksis
    • lærerne må kunne utvikle nye undervisningsferdigheter

    Tema 4: Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen

    Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kompetanse i å utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen i prosessen med læreplanimplementeringen. I dette emnet legges derfor vekt på praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis. Faglig og metodisk trekker temaet veksler på gruppeforskning og teamforskning, og det legges vekt på praktisk utprøving i et eget organisasjonsområde. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:

    • øke kjennskapet til medarbeidere
    • bygge gjensidige relasjoner til interessentene
    • etablere sterkere verdier
    • autentisk ledelsespraksis
    • mestringsorientert ledelse
  • Assessment

    I eksamensbesvarelsen skal studentene, i grupper* på 2-4 studenter, analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 6000 til 8000 ord.

    *Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt

    Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

    Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuelt ny karakter gjelder for den studenten / de studenter som har klaget.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykk: A-F. Alle studenter i gruppen fåt samme karakter

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.