EPN-V2

VCOO7100 Basic Competence in Coaching and Councelling Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler grunnleggende kompetanse rettet mot individuell veiledning og coaching. Kommunikasjonsferdigheter, relasjonsbygging, kritisk tenkning og refleksjon vil være sentrale fagområder. Emnet vektlegger å utvikle faglige og personlige ferdigheter som kan benyttes i ulike kontekster på egen arbeidsplass for å tilrettelegge for læring og utvikling både for elever og kollegaer.

    Faglig overlapping

    Det er faglig overlapping mellom VCOO7100 og VEIC7100.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
    • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
    • kunnskap om etiske forhold i veiledning og coaching

    Ferdigheter

    Studenten har

    • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
    • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledning og coachingprosesser
    • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veiledning og coachingprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning/coaching
    • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
  • Content

    • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
    • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
    • faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl. a. systematikk og struktur i prosessene
    • veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
    • rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
    • etikk i veiledning og coaching

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-30 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
    2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2800 ord.

    Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Bestått/ ikke bestått

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.