Programplaner og emneplaner - Student
VCOO7100 Basic Competence in Coaching and Councelling Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
- Study programme
-
Further Education Programme in Coaching and Counselling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende kompetanse rettet mot individuell veiledning og coaching. Kommunikasjonsferdigheter, relasjonsbygging, kritisk tenkning og refleksjon vil være sentrale fagområder. Emnet vektlegger å utvikle faglige og personlige ferdigheter som kan benyttes i ulike kontekster på egen arbeidsplass for å tilrettelegge for læring og utvikling både for elever og kollegaer.
Faglig overlapping
Det er faglig overlapping mellom VCOO7100 og VEIC7100.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om etiske forhold i veiledning og coaching
Ferdigheter
Studenten har
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledning og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veiledning og coachingprosesser
Generell kompetanse
Studenten har
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning/coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-30 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
- Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2800 ord.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Bestått/ ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.