EPN-V2

VCOAL6000 Coaching and Life Skills Course description

Course name in Norwegian
Coaching og livslæring
Study programme
Coaching and Life Skills
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Programme description
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav

Required preliminary courses

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om klima, miljø, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
  • har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i ungdomsårene

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
  • kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
  • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv

Learning outcomes

Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.

Content

Coaching bygger på et humanistisk menneskesyn hvor utvikling og endring på egne vilkår er et grunnleggende prinsipp. Emnet har grunnlag i forskningsbasert kunnskap og har en kognitiv og ressursorientert tilnærming. Metodikken det undervises i bygger på systematikk, målrettethet og handlingsforpliktelse fra coaching, og virkemidler og samtaleferdigheter fra kognitive tilnærminger, kommunikasjonsteori, coaching og motiverende samtale.

Emnet tar opp relevante temaer i kommunikasjon, coaching og livslæring:

  • Teoretisk og verdimessig grunnlag.
  • Anvendelsesområder og begrensninger.
  • Metodikk, virkemidler og ferdigheter som fremmer sosial samhandling og mestring av livsutfordringer.

Teaching and learning methods

  • Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske.
  • Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uken om entreprenørskap.
  • Deltakelse i prosjektarbeid og prosjektframføring om bærekraftig utvikling
  • Gruppeoppgave. Lage et radioprogram som tematiserer menneskerettigheter.
  • Læremiddelanalyse

Course requirements

Individuell fordypningsoppgave (omfang om lag 4000 ord). Fordypningsoppgaven skal bygge på et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksamen består av å gjennomføre en coaching- eller veiledningssamtale. Det kan bli stilt spørsmål fra pensum.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot personer som har, eller vil få, oppgaver innen veiledning og coaching, og mot yrkesutøvere som jobber med lærings-, utviklings- og endringsprosesser innen offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner. 

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad og bestått eksamen i emnet VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon (10 studiepoeng), VMS6000 Motiverende intervju, trinn 1 (10 studiepoeng) eller annet tilsvarende emne fra universitet eller høgskole på minimum 10 studiepoeng.

Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course contact person

Anne Høiby.