EPN-V2

VCOAL6000 Coaching and Life Skills Course description

Course name in Norwegian
Coaching og livslæring
Study programme
Coaching and Life Skills
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Programme description
Course history

Introduction

Coaching er en internasjonal anerkjent utviklings- og læringsmetode for mange ulike kontekster, målgrupper og tema. Emnet gir fordypning og påbygging innen endrings- og utviklingsarbeid, og gir en fordypning i temaer knyttet til livslæring og utvikling av personlig kompetanse for dagliglivets utfordringer. Emnet profilerer seg mot livscoaching, og anvender virkemidler fra motiverende samtale og kognitiv tilnærming i tillegg til coaching. «Life skills» relateres til WHOs definisjon hvor det legges vekt på at den enkelte gjennom personlige utviklings- og læringsprosesser skal ta i bruk sine ressurser for å skape endring. Coachingsprosessen kjennetegnes av at den er målrettet og handlingsorientert, og har som mål å gjøre personen bedre i stand til å takle krav og utfordringer i dagligliv og yrkesliv.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt under del 1, Praktisk og skriftlig arbeid, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2: Ingen

Learning outcomes

Gradert skala: A-F.

Content

Coaching bygger på et humanistisk menneskesyn hvor utvikling og endring på egne vilkår er et grunnleggende prinsipp. Emnet har grunnlag i forskningsbasert kunnskap og har en kognitiv og ressursorientert tilnærming. Metodikken det undervises i bygger på systematikk, målrettethet og handlingsforpliktelse fra coaching, og virkemidler og samtaleferdigheter fra kognitive tilnærminger, kommunikasjonsteori, coaching og motiverende samtale.

Emnet tar opp relevante temaer i kommunikasjon, coaching og livslæring:

  • Teoretisk og verdimessig grunnlag.
  • Anvendelsesområder og begrensninger.
  • Metodikk, virkemidler og ferdigheter som fremmer sosial samhandling og mestring av livsutfordringer.

Teaching and learning methods

;Begge eksamensdelene skal vurderes av intern og ekstern sensor.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1:;Det er krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere ett ekstra arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller avlegge eksamen.
  • Arbeidskrav 2:;Studentene skal i tillegg til deltakelse på samlingene gjennomføre 30 timer trening på coachingssamtaler. På bakgrunn av erfaringer fra disse samtalene skal studentene levere refleksjonsnotat, eventuelt;video- eller lydopptak. Samtlige av arbeidskravene, inkludert krav om tilstedeværelse, må være oppfylt for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksamen består av å gjennomføre en coaching- eller veiledningssamtale.;Det kan bli stilt spørsmål fra pensum.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.;

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot personer som har, eller vil få, oppgaver innen veiledning og coaching, og mot yrkesutøvere som jobber med;lærings-,;utviklings- og endringsprosesser innen;offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner.;

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad og;bestått eksamen i emnet VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon;(10 studiepoeng), VMS6000 Motiverende intervju, trinn 1;(10 studiepoeng) eller annet tilsvarende emne fra universitet eller høgskole på minimum 10 studiepoeng.

Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course contact person

Anne Høiby.;