EPN-V2

VCOAK6000 Coaching and Communication Course description

Course name in Norwegian
Coaching og kommunikasjon
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Coaching and Communication
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i teorigrunnlag og ferdigheter i anvendelse av coaching og kommunikasjon. Coaching som metode er mål- og ressursorientert, og fremmer handlekraft og mestringsevne. Studiet er basert på en kognitiv og læringsbasert tilnærming hvor motiverende intervju inngår som en sentral komponent.

I coaching jobber man med å legge til rette for frigjøring av personlige ressurser hos den andre. Dette gjøres på en systematisk og målrettet måte for å stimulere til bevegelse fra ord til handling. Coachen skal bidra til at den andre kan videreutvikle sine talenter og realisere sine mål, gjennom å bli sett, tatt på alvor og utfordret.

Pedagogisk legges det stor vekt på ferdighetstrening med feedback, basert på coachingens systematikk og virkemidler. Studiet bygger videre på kunnskaper og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere utdanning og praksis.

Required preliminary courses

Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

Intern og ekstern sensor.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
  • har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
  • har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
  • har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
  • kan iverksette tiltak som forebygger mobbing

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

Course requirements

Det vil benyttes forelesninger, gruppediskusjoner og workshop med studentframlegg. Studentundervisning og fordypningsidrett vil være øvingsarenaer for studenter for å anvende teori i praksis.

Assessment

Følgende krav om aktiv deltakelse må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:

  • Minimum 80 % deltakelse på seminarundervisning
  • Hver gruppe på 3-4 studenter skal ha et muntlig framlegg på 10-15 minutter på en av workshopene

Permitted exam materials and equipment

Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner som jobber med utviklings- og endringsprosesser slik som helse-, velferds- og sosialarbeidere, ledere, pedagoger, rådgivere, idrettspedagoger, veiledere og fag- og organisasjonsutviklere. I målgruppen er også konsulenter og andre som arbeider med tilrettelegging og gjennomføring av utviklings-, endrings- og læringsprosesser. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Emnet kvalifiserer for opptak til emnet Coaching og livslæring (20 studiepoeng) ved OsloMet - storbyuniversitetet, som gir fordypning i livscoaching og utvikling av personlig kompetanse for utfordringer i hverdagen.