EPN-V2

VBIS6000 Libraries and Society Course description

Course name in Norwegian
Biblioteket i samfunnet
Study programme
The library in society
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet tar opp bibliotekets rolle i samfunnet og bibliotekarprofesjonens samfunnsoppdrag. Det tar også opp utvikling av nye tjenestetilbud til publikum og lederens rolle og oppgaver.

Required preliminary courses

Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til en lederrolle i offentlige organisasjoner. I tillegg til at lederrollens ansvars- og funksjonsområder skal tydeliggjøres, innebærer det særlig en oppmerksomhet mot innsikt i styringsdelen av funksjonen knyttet til målstyring og økonomi. Både målstyring, budsjettplanlegging, regnskap og styringsunderlag i form av statistikk vil være sentralt. Tematisk vil også emnet inkludere en oppmerksomhet mot utøvelse av lederrollen som skal bidra til en økt innsikt i hvordan lede andre og seg selv.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle
  • har kunnskap om hvordan statlig og kommunal styring påvirker utviklingen av offentlige bibliotektjenester
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan bruke styringsdata og evalueringer til å endre organisasjonen og utvikle tjenestetilbudet
  • kjenner de spesielle utfordringene som ligger i å lede bibliotek

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets og bibliotekarprofesjonens rolle
  • kan reflektere over organiseringen av i bibliotek og andre informasjons- og kulturformidlende institusjoner
  • kan med utgangspunkt i egen praksis reflektere over tjenestetilbudet i bibliotek og andre informasjons- og kulturformidlende institusjoner
  • kan legge til rette for utvikling av nye tjenester og profilere bibliotekets tilbud
  • kan evaluere, dokumentere og formidle resultater fra prosjekter knyttet til egen yrkespraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i egen yrkespraksis
  • kan reflektere kritisk over egen lederpraksis
  • kan evaluere og dokumentere resultater av prosjekter knyttet til egen yrkespraksis

Teaching and learning methods

Arbeidsformene er forelesninger, web-seminar, gruppearbeid, veiledning og selvstudium.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende teoretisk innsikt i og praktisk forståelse av rammeverket og de grunnleggende prinsippene for kommunal økonomi, regnskapsføring, budsjettering og planlegging
  • oversikt over og innsikt i de mest sentrale teorier, metoder og modeller innenfor kommunal økonomi

Ferdigheter

Studenten skal ha

  • grunnleggende evne til å reflektere over eget ansvarsområde, fundert på en forståelse basert på det handlingsrom som eksisterer
  • være i stand til å utforme målsettinger og styring etter disse i virksomheten, inkludert budsjetter og oppfølgning av gitte styringsrammer
  • være i stand til å identifisere og anvende relevant statistikk som styringsunderlag

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne reflektere over egen ansvarsutøvelse i lederrollen
  • evne til å utforme målformuleringer og styring av virksomheter i tilknytting til budsjetter
  • beherske prinsippene for økonomisk styring
  • kunne foreta kostnadsfordeling og utvikling av målerapporter

Assessment

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må to arbeidskrav være godkjent:

  1. En individuell refleksjonsoppgave knyttet til utøvelse og utvikling av egen lederfunksjon, med nærmere spesifikasjoner oppgitt ved oppstart. Omfang på oppgaven skal være omkring 1500 ord.
  2. Ett sett med oppgaveløsning. Det vil være et nærmere spesifisert antall/andel av oppgaveløsning som blir tilgjengeliggjort på læringsplattformen. Studenten skal da løse oppgavene.

Det blir gitt tilbakemelding på oppgavene. Dersom arbeidskravene ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på nytt én gang. Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt tid for at studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell 48-timers hjemmeeksamen. Omfanget skal være på 3000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Admission requirements

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.