EPN-V2

VBINF6300 Information search and information evaluation in a library context Course description

Course name in Norwegian
Informasjonssøk og kildekritikk i bibliotekkontekst
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Gjennom emnet tilegner kandidatene seg kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og veilede i et stadig mer komplekst digitalt informasjonslandskap. Det innebærer å både kunne søke etter, vurdere søkeresultatet på en kritisk måte og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Kildekritikk, medie- og informasjonskompetanse og teknologiutvikling innenfor søk og gjenfinning er sentrale tema i emnet. Kandidatene skal kunne granske informasjonen og aktuelle kilder på en kritisk måte, og forstå teknologiens underliggende virkemåter og påvirkningskraft. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter, algoritmer og kunstig intelligens vektlegges.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav. 

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kjennskap til bruk av ulike typer digitale informasjonssystemer, for eksempel bibliografiske databaser
    • har innsikt i hvordan søkemotorer, ulike typer algoritmer og kunstig intelligens påvirker kildeutvalg og brukereksponering 
    • har kjennskap til relevante kildekritiske metoder og verktøy i en digital kontekst
    • har grunnleggende innsikt i hvordan informasjonssøk og kildekritikk relaterer til sentrale begreper som relevans, troverdighet og desinformasjon 

    Ferdigheter

    Studenten

    • har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi, søkestrategi og søketeknikker
    • kan anvende ulike typer informasjonssystemer på en effektiv og hensiktsmessig måte 
    • kan vurdere et søkeresultat i forhold til informasjonsbehovet 
    • kan kritisk evaluere kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan delta i den faglig diskusjon rundt emnets temaer
    • Kan analysere og vurdere informasjon basert på avsenders agenda, relevans og dens samfunnsmessige kontekst.
    • Kan evaluere kilder og har forståelse for etiske aspekter ved kildebruk 
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom videoforelesninger, digitalt undervisningsmateriell og digitale seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, praktisk oppgaveløsing og diskusjoner.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: 

    • Arbeidskrav 1: Delta i en diskusjon i emnets digitale læringsplattform med et individuelt innlegg (300 ord +/- 10 %) og minst to kommentarer til andres innlegg. 
    • Arbeidskrav 2: Forberedelse til semesteroppgaven: Levere en beskrivelse av tema (omfang ca. 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer.
    • Arbeidskrav 3: Levere skriftlig utkast til semesteroppgaven (omfang 2-4 sider). Retningslinjer gis av faglærer.

    Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 19000-24000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene. 

  • Overlapping courses

    Emnet har 7 studiepoengs overlapp med ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk.