EPN-V2

VBINF6000 Entity-oriented metadata Course description

Course name in Norwegian
Entitetsorienterte metadata
Study programme
Entity-oriented metadata
Further Education in Library and Information Science (online)
Further Education in Library and Information Science (online), Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler modeller, format og praksiser for metadata og ontologier med fokus på moderne entitetsorienterte modeller og bruk av semantisk web som underliggende rammeverk og plattform for skapning og deling av data. Emnet er praktisk orientert og studentene må påregne å bruke normert tid tilsvarende 1/3 av et fulltidsstudium.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kunnskap om moderne entitetsorienterte bibliografiske modeller
  • har god kunnskap om prinsipper og formater for semantisk web / lenkede data
  • har god kunnskap om identifikatorer og autoritetstjenester for global identifisering av entiteter
  • har god kunnskap om vokabularer og tjenester relevant for entitetsorienterte beskrivelser innen bibliotek
  • har god kunnskap om metadatakvalitet i kontekst av global informasjonsdeling og gjenbruk

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i utforming og koding av entitetsorienterte metadata
  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere kvalitet av entititetsorienterte data

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i bruk av digitale verktøy, teknologi og tjenester
  • har god erfaring i samarbeid, arbeidsdeling, prosjektarbeid
  • har evne til å formidle og diskutere faglige problemstillinger

Teaching and learning methods

Emnet er prosjektbasert, og studentene får kunnskap og ferdigheter ved å jobbe i grupper med et gjennomgående prosjekt hvor en samling bibliografiske poster berikes og videreutvikles til entitetsorientert data som skal kvalitetssikres og analyseres ved hjelp av visualiseringer og utprøving av data i et søkesystem. Arbeidsformene veksler mellom nettbaserte seminarer med forelesninger, diskusjoner og veiledning og selvstendig arbeid med utvikling av samlingen.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent 3 gruppebaserte arbeidskrav innen fastsatte frister. Arbeidskravene er innleveringene av iterasjoner av datasamlingen og en kort dokumentasjon av den enkeltes bidrag.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Vurdering i emnet er en semesteroppgave i gruppe. Gruppene skal skrive en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Anbefalt omfang på rapport er 4-5 sider (1600-2000 ord).

En gruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformer Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: 2. semester: 20 dager ekstern praksis veiledet og vurdert av praksislærer, organisert som 4 hele sammenhengende uker, fem dager praksis hver uke.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Praktisk arbeidskrav i drama. Fremføring i gruppe på 10-15 minutter. Individuell vurdering.

Arbeidskrav 2: Praktisk arbeidskrav i forming. Individuell mappeinnlevering med åtte til ti arbeider.

Arbeidskrav 3: Praktisk arbeidskrav i musikk. Individuell ledelse, instruksjon og samspill, om lag 15 minutter.

Arbeidskrav 4: Ett skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til et tema fra barnehagen. 1200 ord, +/- 10%.

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger

  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Examiners

Avsluttende vurdering:

Eksamen består av to eksamensdeler:

1. Praktisk, tverrfaglig eksamen i gruppe med særlig fokus på ett tildelt kunstfag. Omfang 20 - 25 minutter. Individuell vurdering i gruppe.

2. Individuell muntlig eksamen knyttet til del 1 og rollen som kunst og kulturformidler i barnehagen. Omfang omlag 10 minutter.

Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Del 1 vektes 60% og del 2 vektes 40%.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler avlegges begge eksamensdeler på nytt.