EPN

VBINF6000 Entity-oriented metadata Course description

Course name in Norwegian
Entitetsorienterte metadata
Study programme
Entitetsorienterte metadata / Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler modeller, format og praksiser for metadata og ontologier med fokus på moderne entitetsorienterte modeller og bruk av semantisk web som underliggende rammeverk og plattform for skapning og deling av data. Emnet er praktisk orientert og studentene må påregne å bruke normert tid tilsvarende 1/3 av et fulltidsstudium.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC). Studenter uten grunnleggende forkunnskap anbefales å først gjennomføre emnet VBINF6100 Grunnleggende metadata.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kunnskap om moderne entitetsorienterte bibliografiske modeller

  • har god kunnskap om prinsipper og formater for semantisk web / lenkede data

  • har god kunnskap om identifikatorer og autoritetstjenester for global identifisering av entiteter

  • har god kunnskap om vokabularer og tjenester relevant for entitetsorienterte beskrivelser innen bibliotek

  • har god kunnskap om metadatakvalitet i kontekst av global informasjonsdeling og gjenbruk

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i utforming og koding av entitetsorienterte metadata

  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere kvalitet av entititetsorienterte data

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i bruk av digitale verktøy, teknologi og tjenester

  • har god erfaring i samarbeid, arbeidsdeling, prosjektarbeid

  • har evne til å formidle og diskutere faglige problemstillinger

Teaching and learning methods

Emnet er prosjektbasert, og studentene får kunnskap og ferdigheter ved å jobbe i grupper med et gjennomgående prosjekt hvor en samling bibliografiske poster berikes og videreutvikles til entitetsorientert data som skal kvalitetssikres og analyseres ved hjelp av visualiseringer og utprøving av data i et søkesystem. Arbeidsformene veksler mellom nettbaserte seminarer med forelesninger, diskusjoner og  veiledning og selvstendig arbeid med utvikling av samlingen.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent 3 gruppebaserte arbeidskrav innen fastsatte frister. Arbeidskravene er innleveringene av iterasjoner av datasamlingen og en kort dokumentasjon av den enkeltes bidrag.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Vurdering i emnet er en semesteroppgave i gruppe. Gruppene skal skrive en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Anbefalt omfang på rapport er 4-5 sider (1600-2000 ord).

En gruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått / ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.