EPN-V2

VBB6100 Decisions and interventions for the best of the child Course description

Course name in Norwegian
Beslutninger og intervensjoner til barnets beste
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Kunnskaper

    Studenten har

    • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
    • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
    • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
    • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
    • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
    • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
    • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
    • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
    • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
    • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
    • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
    • har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll
  • Required preliminary courses

    Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om innhenting av informasjon om barnet og familiens situasjon som grunnlag for gode vurderinger og beslutninger til barnets beste
    • har inngående kunnskap om forutsetninger for tillit og bygging av tillit
    • har en utdypet forståelse av hva barns perspektiv og et barneperspektiv innebærer
    • har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger ved ulike modeller og metoder for informasjonsinnhenting
    • har avansert kunnskap om ulike former for makt og hvordan disse viser seg i praksis
    • har inngående kunnskap om ulike beslutningsteoretiske modeller
    • har inngående kunnskap om resonneringsprosesser og bruk av forenklede beslutningsregler
    • har inngående kunnskap om ulike beslutningsarenaer som fylkesnemnd, familieråd og nettverksmøter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan involvere barn og foreldre på en hensiktsmessig måte ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
    • tar høyde for barnevernets maktposisjon i samarbeid med barn, unge og foreldre
    • kan analysere barn og unges omsorgssituasjon i lys av kunnskap om familiens erfaringer, ulike teoretiske perspektiver og forskning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • formidler respekt for enkeltmennesker i situasjoner der barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller overgrep
    • kan vurdere kritisk ulike modeller og metoder for kartlegging og informasjonsinnhenting
    • kan stille kritiske spørsmål til egne og andres vurderinger
    • kan begrunne og argumentere for sine vurderinger på en nyansert måte
  • Teaching and learning methods

    Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Canvas, og varighet på hver innlevering vil være mellom 1 og 2 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

  • Course requirements

    Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Course contact person

    Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene.

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.