EPN-V2

VBB6000 Knowledge base and knowledge perspectives for care assessments in the child welfare service Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsperspektiver for omsorgsvurderinger i barneverntjenesten
Study programme
Assessment of children's needs
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervsining.

Arbeidskrav

  • Individuell artsprøve i form av praktisk arbeid knyttet til artskunnskap og observasjon i naturfag. Det foretas et uttrekk på om lag 30 arter fra en artsliste på om lag 140 arter.
  • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
  • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Learning outcomes

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Teaching and learning methods

Ingen hjelpemidler.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer på eksamen og tilsynssensor i henhold til gjeldene retningslinjer.

Permitted exam materials and equipment

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

  • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
  • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
  • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
  • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
  • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
  • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.

Grading scale

Gradert skala A - F. 

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Course contact person

Jorunn Vindegg.