Programplaner og emneplaner - Student
VBB6000 Knowledge base and knowledge perspectives for care assessments in the child welfare service Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsperspektiver for omsorgsvurderinger i barneverntjenesten
- Study programme
-
Assessment of children's needs
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The teaching is organised as scheduled work sessions. During the work sessions, the students practise using the material with which they are presented. Exercises include group discussions, individual practice in solving assignments, formulating and solving problems and assessing one's own and other's answers.
The students shall learn how to assess their own and other's academic work and to formulate assessments of them in such a way that the assessment can serve as advice on further studies. These practical exercises will take place in the scheduled part of the work sessions. Students will therefore carry out weekly assessments of exercises set for the week. Information about how the weekly assessment will take place will be given in the lectures.
The students are required to complete exercises between work sessions. The proposed exercises will be directly linked to the course goals. Self-assessment of answers will give students insight into whether they have achieved the goals.
Required preliminary courses
There are no mandatory coursework requirements in this course.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser
- har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemer
- kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier
- kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt
- kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon
- kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner
- kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten
- kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene
Teaching and learning methods
Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer med konkrete kasus for å belyse og drøfte dilemmaer i vurderinger av barnets beste. Emnet har tre samlinger á tre dager. Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene arbeide med ulike former for ferdighetstrening, analyse og kritisk refleksjon over egne kasus. I tillegg må det påregnes tid til selvstudium og arbeidskrav. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
- Obligatorisk tilstedeværelse. All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Den skriftlige individuelle oppgaven skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, har studenten rett til å levere den på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Innlevering av eksamen vil foregå digitalt i Inspera.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Course contact person
Jorunn Vindegg.