EPN-V2

VBÆR6000 Sustainability management Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftsledelse
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Sustainable Leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

The course is open to students in the Bachelor Programme. Students who want to take the course as an independent module must have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at OsloMet (or previously HiO and HiOA), the University of Agder or equivalent courses at other universities / university colleges in Norway or abroad.

Required preliminary courses

A 72-hour home exam based on the course curriculum. The student responds to two out of four given questions. Each of the two answers must be of 1500 words +/- 10 %.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student can apply for a new or postponed exam. New/postponed exam is offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet.  

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • studenten skal ha inngående kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte bærekraftig ledelse og endringsprosesser,
  • spesialisert kunnskap om bærekraftige organisasjons- og forretningsmodeller,
  • avansert innsikt i begrepet bærekraft, bærekraftsmålene og ulike former for bærekraft på ulike nivåer (individ, organisasjon og system),
  • inngående kunnskap om økosystem-, system- og nettverkstenking,
  • spesialisert kunnskap om verdiskaping fra et delt perspektiv (shared value), og
  • inngående innsikt i verdi-/formålsbasert, transformativ og målorientert ledelse.

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • anvende og utvikle konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk bærekraftig lederskap i organisasjoner, og
  • forholde seg kritisk til bærekraftig lederskap og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for bærekraftig lederskap.

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til bærekraftig ledelse i organisasjoner,
  • anvende innsikt knyttet til bærekraftig ledelse for å utvikle egen organisasjon, og
  • skape varig endring i organisasjoner.

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Status på bærekraftsarbeid i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
  • Arbeidskrav 2: Analyse av økosystem for bærekraft i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
  • Arbeidskrav 3: Gjennomføringsplan for bærekraftsinitiativ. Selvvalgt format.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er individuell semesteroppgave.

Semesteroppgaven innbefatter arbeid med en utviklingsplan for et bærekraftsinitiativ. Den består i en nåsituasjonsbeskrivelse, en beskrivelse av organisasjonens økosystem knyttet til bærekraftsinitiativet, samt relevante analyser og en gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig beskrivelse for et bærekrafts initiativ. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 30 000 tegn (+- 10 %) inkludert mellomrom (om lag 25 000 tegn til oppgaven og 7 000 tegn til teorirefleksjon). Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

  • Main features of the global aid industry : Actors and channels of finance; geographic and thematic destinations of aid; shifting aid paradigms; and critiques of aid
  • Norwegian aid in perspective : Features of public development policy from the 1980s and up to the present, in comparative perspective; the approach and work of select non-governmental organisations
  • New actors, interventions and partnerships : Policy coherence; advocacy and transnational activism; and corporate social responsibility
  • The politics of mediation: The ways in which main actors in the development enterprise present development challenges; their own work and contributions; and the debates this gives rise to

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.