Programplaner og emneplaner - Student
VØR6100 Methods in financial counseling Course description
- Course name in Norwegian
- Metoder i økonomisk rådgivning
- Study programme
-
Further education in financial counseling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet belyser hvordan den økonomiske rådgivningen kan innrettes og drives. Emnet omhandler veiledning, forhandling og megling som metoder og introduksjon til metodiske ressurser i økonomisk rådgivning. Her belyses variabler av betydning for samhandling mellom bruker og rådgiver, arbeidsprosessen og ulike hjelpemidler som kan bidra til kvalitet i veiledningen.
Required preliminary courses
Oppstart på emnet forutsetter at emne VØR6000 Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning er bestått. Studentene kan starte på emne 2 i påvente av at ny/utsatt eksamen på emnet VØR6000 avholdes og sensureres.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning,
- veiledning, rådgivning og forhandling, og
- forebygging og hjelp til selvhjelp.
Ferdigheter
Studenten kan
- møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog,
- etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner,
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere, og
- lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere.
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over egen utøvelse av økonomisk rådgivning i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:
- Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. Det forutsettes at alle i gruppen deltar aktivt. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Gruppeoppgaven blir vurdert som helhet og skal være utført av gruppen i fellesskap. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i oppgaven. Gruppeoppgaven skal være godkjent av emneansvarlig og skriftlig og muntlig tilbakemelding skal være gjennomført for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-12 sider. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 -12 sider / 23 000 - 27 600 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
- har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
- har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
- er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
- kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
- har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
- kan benytte bildedelingsbaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling
Admission requirements
Lectures and exercises. Practical exercises are solved individually with the help of the pre-written compendium with solutions for all exercises and previous exams. At the end of the course, previous exams will be reviewed during the six weekly periods.
Course contact person
Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Praksis
Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.