EPN-V2

VØR6000 Theoretical perspectives on financial counseling Course description

Course name in Norwegian
Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning
Study programme
Further education in financial counseling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.

Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse blir illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.

Required preliminary courses

Work and teaching methods used in the course are lectures, seminar with presentations and coursework related to teaching parts of the syllabus to fellow students. The seminar presentations will be assessed according to given criteria.

Learning outcomes

In order to sign up for the final examination the following has to be approved:

  • Attendance and presence throughout the subject's introduction day
  • Formulation of a problem and preparing a tentative visual presentation (eg powerpoint) for presentation in a group
  • Presence throughout the day of approx. 6 seminars, including participation in 1 group presentation

Teaching and learning methods

Veiledede praksisstudier, refleksjonsgrupper, simulering og selvstudier.

Course requirements

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Admission requirements

5 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA2.

10 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA20.