Programplaner og emneplaner - Student
VØR6000 Theoretical perspectives on financial counseling Course description
- Course name in Norwegian
- Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning
- Study programme
-
Further education in financial counseling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet omhandler økonomisk sosiologi, sosialpolitikk, psykologi og juss, og belyser sosiologiske begreper som rammer inn fattigdom, pengebegrepet, samhandling omkring penger og forståelse av betalingsvansker. Sosialpolitikken bidrar med perspektiver på rådgivningens plass i hjelpeapparatet. Den psykologiske vinklingen gir innsikt i hvordan pengebegreper og pengeforvaltning utvikles og styres i og av den enkelte.
Psykologien bidrar også med kunnskap omkring innretningen av rådgivningsarbeidet. Jussfaget gir kunnskap om fordringer og inkasso, kreditor og debitors rettigheter og plikter og innrammer rådgiving som hjelpetiltak.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår,
- politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi,
- juridisk metode, og
- relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning.
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere økonomiske problemer på individuelt nivå,
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere i tråd med lovverket på området,
- drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i en sak, og
- drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer.
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
Teaching and learning methods
Bygningsintegrerte solceller er en av de viktigste formene for energiproduksjon som kan bidra til å redusere klimagassutslipp i byggebransjen. I et samfunnsøkonomisk perspektiv reduserer det den miljømessige og sosiale negative effekten knyttet til fossilt brensel, dvs den spiller en viktig rolle for å fremme bærekraftig utvikling. Emnet tilbyr kunnskaper i solcelleteknologier som konvertere solenergi til strøm.
Course requirements
Ingen
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 - 12 sider sider / 23 000 - 27 600 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Nettbaserte forelesninger og prosjektarbeid.;
Emnet bruker CANVAS som digital læringsplattform for å formidle informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.
Undervisning er i form nettsamlinger på Zoom, med opptak. Opptakene gjøres kun tilgjengelig for kursdeltagerne for å muliggjør gjentatt avspilling. Nettsamlingene gjennomføres etter normal arbeidstid, f.eks. oppstart kl. 16:00. I utgangspunktet planlegges 6 nettsamlinger på 3,5t hver.
Arbeidsformen er i form av både små beregningsoppgaver og virkelighetsnære beregningsoppgaver, og alle kan se hva de andre leverer. Deltakerne kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk. Noen undervisningsbolker har nettbaserte oppgaver som hjelpemiddel for de enkelte kursdeltagers progresjon.
Vurderingsformen på disse oppgavene er formativ, dvs. feedback for å gi læring.
Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med faglærer.
Deltakerne må ha egen PC med egen programvarelisens.
Examiners
Ingen
Admission requirements
En individuell prosjektinnlevering (3000 - 4000 ord)
Vurderingsresultat kan påklages.