Programplaner og emneplaner - Student
UTVSD6000 Development Studies 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Development Studies 2
- Study programme
-
Development Studies 2
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Utdanningen har en helhetlig profil der faglig innhold, pedagogiske aktiviteter og praksisstudier er koblet sammen. Sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformer er spesielt vektlagt. Arbeids- og undervisningsformene og fagområdene som dekkes gjennom utdanningsløpet er organisert på en måte som skal fremme både teoretisk forståelse og praktisk handlingskompetanse. Studiets emner bygger på hverandre og gir faglig progresjon med stigende kompetanse og forståelse av profesjonen. Gjennom kritisk refleksjon utvikles gradvis din etiske kompetanse og profesjonelle dømmekraft.
For alle sykepleierutdanninger er det definert fire gjennomgående temaer; etikk, pasientsikkerhet, kommunikasjon samt samhandling og ledelse. Temaene er integrert i ulike emner og beskrevet med egne læringsutbytter for å kunne sikre helhet, sammenheng og progresjon mellom emner og studieår. I tillegg er mangfold og storbyhelse vektlagt som sentrale perspektiver i alle tre studieårene.
Hvert studieår omfatter 60 studiepoeng og er planlagt med forventet studieinnsats på normalt 40 timer per uke. Dette gjelder både for teoretiske emner og i praksisstudier. Alle emner har en avsluttende vurdering.
Læring i grupper er spesielt vektlagt i utdanningen. De viktigste elementene for å sikre gode gruppeprosesser er trygghet, trivsel og tilhørighet. Derfor vil alle studenter få en fast tilhørighet i en klasse gjennom studiet. Denne klassen blir delt i mindre grupper som utgjør blant annet studiegrupper.
;
Første studieår
I første studieår får du en grunnleggende innføring i sykepleie som fag, profesjon og vitenskap.;; Naturvitenskaplige emner har en sentral plass i hele første studieår.;Dette vil gi deg et solid grunnlag for å studere sykepleiefaglige observasjoner og vurderinger.
Mangfolds- og livsløpsperspektivet er også gjennomgående. Du får inngående kunnskap om menneskets grunnleggende behov og ressurser.
Studieåret starter med en introduksjonsperiode der du blir kjent med dine rettigheter og plikter som student. Studiegrupper blir etablert som arbeidsform og forventninger til egen og andres innsats avklares. Gjennom praksisstudier i vårsemesteret får du erfaring med hvordan behov og ressurser endres som følge av aldring og sykdom. Året avsluttes med teoretisk innføring i ulike sykdommer, noe som gir deg god forberedelse til andre studieår.
;
Andre studieår
I andre studieår er sykepleie til mennesker med akutt og kritisk sykdom i ulike aldre spesielt vektlagt. Du vil også møte pasienter med progredierende- og kroniske sykdommer. I tillegg til teori har du to lange praksisperioder der du studerer sykepleie til pasienter og pårørende i autentiske pasientsituasjoner. I vårsemesteret får du i tillegg innblikk i helse og samfunnsfaglige perspektiver, ledelse og organisering samt helsefremmende og forebyggende helsearbeid. I vårsemesteret er det flere emner som er obligatorisk for studenter fra flere utdanninger. Disse omtales som fellesemner.
Vårsemestret er spesielt tilrettelagt for internasjonalisering hjemme, da enkelte;emner undervises på engelsk. I dette semesteret tar vi også imot studenter som er på utvekling hos oss.
Valgemner gjennomføres i fjerde semester. Hensikten med valgemner er at du skal tilegne deg spesiell kompetanse gjennom tematisk fordypning i et prioritert fagfelt. Du velger ett valgemne. Noen valgemner har begrenset antall studieplasser. Nærmere informasjon om valgemner får du i tredje semester.
Oversikt over valgemner,
- SYK2800 (A og B) Foreldre-barn relasjon og ungdoms helse
- SYK2810 (A og B) Forebygging og behandling av feilernæring
- SYK2820 (A og B) Simulering som metode
- SYK2830 (A og B) Forskning i sykepleie
- SYK2840 (A og B) Veiledning i sykepleie
På slutten av studieåret gjennomfører du et digitalt arbeidskrav om sammensatte helseutfordringer. Dette gir deg et teoretisk grunnlag for å påbegynne tredje studieår.
;
Tredje studieår
I tredje studieår studerer du sykepleie til mennesker med sammensatte helseutfordringer. Store deler av studietiden foregår i praksisfeltet, hovedsakelig på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten. Praksisfeltet har et rikt mangfold der du får møte pasienter og pårørende med ulik etnisk og kulturell bakgrunn. Emnene omhandler psykiske lidelser og sammensatte helsetilstander. Ledelse, fagutvikling, innovasjon og tverrfaglig og tverretatlig samarbeid har en sentral plass. Bacheloroppgaven som er en faglig fordypningsoppgave er lagt til siste semester.
;
Emner og undervisningsopplegg som er felles med andre utdanninger ved OsloMet
Bachelorutdanningen i sykepleie har følgende emner og undervisningsopplegg som er felles med andre utdanninger ved universitetet:
- SYKK/SYKP1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp.
- SYKK/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 stp.
- SYKK/SYKP1070 Technology and Society, 5 stp.
- INTERACT (Interprofessional Interaction with Children and Youth)
I de to emnene SYKK/SYKP1050 Folkehelse og helseforvaltning og SYKK/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, går ulike fagmiljøer ved Fakultet for helsevitenskap sammen for å gi studentene en felles helsefaglig kompetanseplattform i tråd med nasjonale føringer.;I SYKK/SYKP1050 fokuserer det blant annet på helsevesenets organisering, helselovgivning- og forvaltning samt forebyggende og helsefremmende arbeid. I SYKK/SYKKP1060 lærer studentene om rasjonale for kunnskapsbasert praksis, blant annet med fokus på kritisk tenking og samvalg («shared decision-making»).;For nærmere beskrivelse, se de enkelte emneplanene.
;
Emnet SYKK/SYKP1070 Technology and Society, inngår i de fleste bachelorprogrammene ved OsloMet.;Emnet gir en grunnleggende forståelse av den digitale verden og hvordan teknologi påvirker menneskers liv og måten man arbeider på, og vil bidra til at studentene går inn i arbeidslivet med en grunnleggende forståelse for teknologi. Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet har ansvaret for den praktiske gjennomføringen av emnet. For nærmere beskrivelse, se emneplanen.
INTERACT (Interprofessional Interaction with Children and Youth) er et tverrprofesjonelt undervisningsopplegg ved OsloMet, der studenter fra både helse- og sosialfagene og lærer/barnehagelærerutdanningene møtes i tverrprofesjonelle grupper. Hensikten er å sikre at studentene får kompetanse til å møte samfunnets krav til bedre samordning av tjenester som berører barn og unge. Undervisningsopplegget bygger på pedagogiske prinsipper om interaktivitet og spirallæring, med utstrakt bruk av digitale lærings- og vurderingsverktøy for å understøtte læringen.
Undervisningen (INTER1100, INTER1200 og INTER1300) gjennomføres første undervisningsuke hvert vårsemester for studenter i henholdsvis 1., 2. og 3. studieår og er integrert som obligatoriske arbeidskrav i allerede eksisterende emner i programplanen. I bachelorutdanningen i sykepleie inngår INTERACT i følgende emner:
- 1 år SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie
- 2 år SYKK/SYKPPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid
- 3 år SYKK/SYKPPRA50 Sykepleie til mennsker med psykiske lidelser eller i SYKK/SYKPPRA70 Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging
For nærmere beskrivelse av INTERACT, se https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
;
;
https://www.regjeringen.no/contentassets/5af90a9044c74d568d7de5c1d7f554eb/forskrift-om-nasjonal-retningslinje-for-sykepleierutdanning.pdf
Required preliminary courses
OsloMet vektlegger å ha et godt og utviklende læringsmiljø for at du skal trives som student. Arbeids- og undervisningsformene er utviklet på grunnlag av et sosiokulturelt læringssyn der et overordnet prinsipp er å aktivisere egne tanker, kunnskaper og erfaringer. Din egeninnsats, individuelt, eller sammen med andre, er avgjørende for et godt læringsutbytte. Det forventes at du møter forberedt til organiserte studieaktivteter. Både i teoretiske fag og i praksisstudier benyttes varierte arbeidsformer og disse kan gjennomføres fysisk på studiesteder eller på digitale plattformer. I noen sammenhenger foregår undervisningsaktiviteter kun på ett campus, og studentene må påregne å reise til aktuelt sted. I
Utdanningen forbereder deg også på arbeidslivets krav om livslang læring. Det forventes derfor at du tar eierskap til egen læringsprosess gjennom studietiden, der du både skal lære deg «å bli sykepleier» og «lære å lære». Det er også en uttalt forventning at du er med på å skape et godt læringsmiljø for dine medstudenter gjennom aktiv deltakelse i de ulike læringsaktivitetene.
Selvstudier og studentsamarbeid
Oppnåelse av læringsutbyttene krever høy grad av selvstudier. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, og det forutsetter bevissthet om hvordan du selv best lærer. Det anbefales at du tar initiativ til kollokvier/studentgrupper.
Gruppearbeid
Gruppearbeid innebærer at du samarbeider med andre studenter. Dere drøfter hverandres bidrag og deler kunnskap og perspektiver. Du får erfaring i samarbeid og i å vurdere, utvikle og formidle fagstoff. Du gir og får tilbakemelding fra andre.
Digitale læringsressurser
Digitale læringsressurser for eksempel publiseringer i bokskapet@oslomet.no, eller filmklipp, podkast, spill, faglige tekster, artikler og interaktive oppgaver benyttes som deler av læringsformene. I enkelte emner anvendes digitale samskrivningsverktøy for å dele kunnskap og produsere tekster sammen. Digitale, selvrettende tester (quiz) gir deg mulighet til å øve deg og teste dine kunnskaper innenfor emnet. Du får dermed umiddelbar respons og kan ta utgangspunkt i dette for videre læring.
Simulering og ferdighetstrening
Ferdighetstrening og simulering gir deg mulighet til å lære alt fra enkle praktiske ferdigheter til vurderinger i komplekse pasientsituasjoner. Ferdighetstrening og simulering vil være gjennomgående i studiet. Refleksjon før- under og etter handlinger blir vektlagt. Enkelte simuleringer kan bli filmet. Filmer blir alltid slettet direkte etter undervisningen dersom det ikke blir gitt samtykke til lagring.
Forelesninger
Forelesninger benyttes enten for å få oversikt over emnets innhold eller som fordypning i et sentralt tema. Forelesning anvendes spesielt ved introduksjon til nytt lærestoff.
Omvendt undervisning
Gjennom omvendt undervisning arbeider du med digitale læringsressurser før du kommer til undervisning. I undervisningen arbeider du med problemløsende aktiviteter, gjerne i form av gruppearbeid eller seminarundervisning.
Seminar/workshop
Her øver du på å formulere deg faglig, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger. Du får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og å vurdere andres faglige presentasjoner.
Prosjektarbeid
Her arbeider du med fordypning i et faglig tema i grupper. Du utvikler ferdigheter til systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon, skriftlig formulering og muntlig formidling.
Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS)
Tverrprofesjonell samarbeidslæring betegner alle arbeidsformer hvor du deltar i undervisningsopplegg sammen med studenter fra andre utdanninger, eller gjennomfører et pedagogisk opplegg ved praksisarena som innebærer samarbeid med utøvere innenfor andre profesjoner. Tverrprofesjonell samarbeidslæring kan organiseres både ved universitetet, i praksisstudier og gjennom digital samhandling (webinar) med studenter i andre land.
Student BEST - Bedre og systematisk teamtrening
Student BEST er et undervisningopplegg i samarbeid mellom sykepleier-, radiografi-, bioingeniør- og paramedisinutdanningen, spesialisering i anestesisykepleie (master) ved OsloMet og medisinutdanningen Universitetet i Oslo. Læringsprogrammet anvender simulering i team og brukes som treningsmetode i mottak og stabilisering av traumer. Hovedfokus er kommunikasjon og samhandling i tverrprofesjonell gruppe. Undervisningen foregår på SF-enhet på OsloMet.
Learning outcomes
The overall objective for the course Development Studies II is to give students an interdisciplinary understanding of development with a focus on Sub-Saharan Africa, the national and local experience in the context of wider regional and global influences.
At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:
Knowledge
The student:
- knows the application and experiences of various strategies of development
- has an understanding of and ability to apply concepts such as poverty, governance, inequality, power, human rights, culture, participation, empowerment, population and development research. An appreciation of the complex interaction between local, national, regional and global influences on development initiatives and outcomes
- has an overview of the political, economic, environmental and social aspects of development
Skills
The student:
- can carry out and present own research (an in-depth study within one of the above dimensions of development)
- can carry through a well-reflected problem-oriented analysis of development issues
- can critically collect data through own research and through other sources
General competence
The student:
- is able to provide problem-oriented explanations and use critical analysis in their work
Content
As this course is a second level course within development studies, it will be organised around four core themes building on Development Studies 1 in Vietnam or UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier and UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie at OsloMet.
The Regional Context
This theme provides an introduction to the African experience of development, related to African history, environment, culture and political development. Global influences will be considered, as well as the particular experiences of Ghana. One aim will be to show the many and diverse social and cultural changes that have taken place in the region as a result of political and economic policies and programmes.
Environment, climate and development
This theme will analyse key environmental issues with relation to development processes and understandings of sustainable development. Changes in natural resources, natural resource management and political ecology are central topics, as are agriculture and livelihood.
Critical and alternative approaches to development
This theme delves into critical and alternative approaches in development studies, such as postcolonialism, decolonization, and feminist viewpoints. It examines the impact of colonialism on development practices and challenges traditional narratives, while also exploring power dynamics and gender norms within development.
Studying development in the field
Conducting a field study is a core component of the course. Lectures and activities will be conducted in order to give students a solid foundation in various methodologies (quantitative, qualitative, and participatory), an appreciation of the difficulties, constraints and opportunities, as well as a consideration of their positionality and ethical issues related to doing development research.
Teaching and learning methods
The course combines self-study with a period of study in Ghana. The period of study in Ghana includes lectures, seminars, field trips, work in smaller groups, methodological preparations and project development for field study, etc.
The field study is the core of the course and is carried out in small groups. Theoretical and methodological knowledge will be deepened by designing their own of research project, collect data through interviews or other methods, and relate their own research to discussions in development studies. The seminar leader will help with the formation of groups and with local staff arrange for individual or group placements in organizations, villages or neighborhoods.
Course requirements
Students must have the following requirements approved before examination:
Before the home exam:
Introductory assignment - literature review (approved/not approved)
This is a paper of 1800 words (+/- 10 %) that is to be completed by the student during the first period of home study. Relevant literature is available online, through Leganto, and set books will be identified for students to purchase. For the assignment, students should write 2-3 pages on development in Africa based on the readings, and a further 2-3 pages on a theme covered in the reading list. Students will have the possibility to contact the seminar leader during this period.
The purpose of the assignment is to develop background knowledge in order to prepare for the time in Ghana, to begin the process of identifying a topic for field-study, and to show evidence of academic conventions (a supported argument with a range of sources that have been referenced). The paper is to be submitted before the start of the course in Ghana, and will be assessed as approved/not approved by the seminar leader during the first two weeks. A student who receives a 'not approved' is entitled to maximum two new attempts to fulfil the course requirement. A new deadline for the revised assignment will be made by the seminar leader in relation to each individual case.
Before the field study report exam:
Research diary (approved/not approved)
It is a requirement of the course that students keep a diary of their experiences in Ghana, which starts at arrival in Ghana, and with particular attention to the periods of fieldwork. The diary should include plans, methods and daily thoughts on the experience of doing research, by being reflective on the processes, successes and limitations. It could also include such things as interview questions, notes on focus groups, drafts of questionnaires, and links to ideas and debates in the literature. The guiding principle is that it is useful to the students as researchers as it will be an essential source when it comes to preparing the assignments. A requirement is that students write down some reflections each day during fieldwork, and the diary is assessed as approved/not approved by the seminar leader.
Oral presentation on field study findings (approved/not approved)
Oral presentation on field study findings (approved/not approved). This will take place during the last week in Ghana, when each group will present their field study. The focus is on the methodological experiences and empirical results of their fieldwork, but it should be related to ideas from the literature and issues and debates raised in the course. The purpose of the assignment is to consolidate the students' learning from both their own field study and the academic literature, assessing similarities and differences, and being aware of possible reasons for such comparisons. The format - an oral presentation - gives students experience in a useful skill, as well as providing a learning opportunity for other members of the course. The oral presentation will be of approx. 30 minutes, and is assessed as approved/not approved by the seminar leader.
Course work requirements must be met within fixed deadlines. Lectures and seminars are mandatory, due to field preparations and group activities. Students who, due to illness or other valid and documented reasons (such as a medical certificate), do not meet the work requirements within the fixed deadlines, may be given a new deadline, in each individual case given by the seminar leader. Students who, due to the same reasons, have less than 80% attendance at lectures and seminars, will by the seminar leader be given a written assignment of 2000 words (+/- 10 %) over a fixed topic and with a fixed deadline. Students who do not comply with this lose the right to take the final exam (i.e. submit their field study report).
Assessment
Students will be assessed on the basis of a home exam and field study report which respectively count 40% and 60% of the final mark. Both exams must be passed in order to be awarded a final grade. If a student does not pass one of the exams, only the failed exam shall be re-taken. The Study Guide of the course will give details about deadlines defined by OsloMet.
Home exam (40 %)
An individual home exam of 3000 words +/- 10 %. This exam is based on the compulsory curriculum and will be held over 72 hours. This exam is marked (A-F) by one internal and one external examiner.
Field study report (60 %)
This is completed after the stay in Ghana when the students are again studying on their own. This is done individually, and each student writes a report on the basis of the field study done with the group. All data material collected during the fieldwork will be shared among the group members. The students will get online supervision for the writing of this report. The report must be between 6000 and 8000 words. The report is to be submitted electronically. This examination is given a mark (A-F) by one internal and one external examiner.
The students' academic performance is based on the two assessments presented above, and students will be awarded a composite grade based on the marks and the percentage for each exam.
New or postponed examination
In case of failed exam/legal absence, the student can have a new individual home exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. A student who fail his/her individual field study report, or who pass but wish to improve the grade, may submit a revised version. The deadline for this coincides with the deadline for general evaluation the following term.
Permitted exam materials and equipment
Examination support material is permitted.
Grading scale
Grades are given according to a scale ranging from A (outstanding) to F (not approved).
Grading scale will be according to the ECTS-grading scale, with A-E as pass grades and F as fail grade.
Criteria for the different grades
A, Outstanding: An outstanding performance. The assignment paper/performance documents outstanding subject knowledge and an outstanding degree of independence and ability in relating subject knowledge to the educational goals of the course.
B, Very good: A very good performance, well above the average. The assignment paper/performance documents very good subject knowledge and a high degree of independence and ability in relating subject knowledge to the educational goals of the course.
C, Good: An average performance. The assignment paper/performance documents a fair level of subject knowledge and some degree independence and ability in relating subject knowledge to the educational goals of the course.
D, Fairly good: A performance below average. The assignment paper/performance documents a level of subject knowledge with some deficiency, and shows a lesser degree of independence and ability in relating subject knowledge to the educational goals of the course.
E, Adequate: A performance satisfying the minimum requirements. The assignment paper/performance documents low degree of subject knowledge, and shows a low level of independence and ability in relating subject knowledge to the educational goals of the course.
F, Not approved: The assignment paper/performance does not satisfy minimum requirements
Examiners
One internal and one external examiner.
Admission requirements
Development Studies II is intended for
- students who wish to include development studies as a part of a bachelor's degree
- professionals (teachers, nurses, journalists, engineers etc.) and others who seek further education in international, development and multicultural issues.
Admission requirement
Applicants must qualify for university admission in Norway. Development Studies II is a second level course and builds on Development Studies I (offered in Vietnam) or UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier and UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie at OsloMet. The requirement is that students have done at least 30 credit units in development studies, or 60 credit units in social sciences. Be aware that students who are granted admission on the basis of 60 credit units in social sciences, with no development studies, will not be granted admission in the second year in the bachelor programme in Development Studies at OsloMet.