Programplaner og emneplaner - Student
UTVKR6000 Extremism and Radicalisation Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskap om ekstremisme og radikalisering
- Study programme
-
Extremism and Radicalisation Processes
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen ble godkjent av studieutvalget 15. januar 2015 og revidert 4. mars 2016Studiet ble etablert av dekanen 30. januar 2015Redaksjonelle endringer lagt inn 17. august 2017Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 3. april 2018Gjeldende fra høstsemesteret 2018
Emnet Kunnskap om ekstremisme og radikalisering (15 studiepoeng) gir kunnskap om hva ekstremisme er og om hvordan enkelte ungdommer ledes inn i såkalte radikaliseringsprosesser. Faglig er imidlertid uttrykket «radikalisering» lite presist. Derfor er ekstremisering å foretrekke.
Ekstremisme handler om ekstreme holdninger, oppfatninger og meninger, mens ekstremisering er prosesser der personer eller grupper beveger seg mot og inn i ekstreme posisjoner.
Oppmerksomheten om disse fenomenene har særlig kommet i fokus etter terroren 22. juli 2011 på den ene siden, og etter at stadig flere unge muslimer, på den andre siden, har valgt å slutte seg til ekstreme grupperinger og også å delta i krig andre steder i verden. Disse ekstremiseringsprosessene er imidlertid heller ikke ukjent innenfor andre politiske retninger og religiøse grupperinger.
Dette emnet retter seg særlig mot ulike «førstelinjetjenester», se nedenfor om målgruppe, slik at disse vil bli bedre i stand til å forstå hva slags prosesser som kan skape ekstreme holdninger og derfor gjenkjenne tegn på at ekstremisme er i ferd med å utvikle seg. En slik identifisering er en forutsetning for å kunne forebygge den videre ekstremiseringsprosessen.
I emnet drøftes ulike former for ekstremisme, ikke minst slik disse framtrer på Internett, selv om det vil være et særlig fokus på høyreekstremisme og ekstrem islamisme.
Required preliminary courses
The master's thesis is a final independent, limited research project that shall be based on the knowledge, skills and competence that the student has acquired during the programme. The master's thesis is an independent work of 30 credits and must be written within the student's major. Preparations for work on the master's thesis should begin at an early stage of the programme, but the work starts in earnest in the third semester. A start-up meeting is held where students are expected to participate, and students have to submit a project description for their master's thesis. Each group of students is then assigned an academic supervisor. However, it is not uncommon for the students to have been in contact with one or more potential supervisors already during the preparation of the project description.
Learning outcomes
See "Content and Structure" in the Programme description.
Content
All theses are assessed by one internal and one external examiner.
Teaching and learning methods
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of a specialised field in the area of business administration
- in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
Skills
The student is capable of
- using social science methods and/or questionnaire surveys and applying theories in analysis work based on a research question formulated by the student him/herself
- carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards
General competence
The student
- has advanced knowledge and skills in carrying out scientific investigations
- can communicate in writing about professional issues, analyzes and conclusions within the subject area
Course requirements
The master's thesis is an independent project carried out in groups of two students. Students with significant a reason such as health issues may apply to write an individual thesis. The students will receive about ten hours of individual or group-based supervision. This supervision helps students to acquire the necessary knowledge and entails a necessary quality assurance of the collection and processing of data and that these activities comply with research ethical standards.
Assessment
Avsluttende vurdering består av følgende to eksamensdeler:
- Elektronisk flervalgsprøve som dekker hele pensumet
- En individuell semesteroppgave, 4000 ord +/- 10 %
Resultatet på flervalgsprøven og semesteroppgaven teller 50 % hver av samlet karakter. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Selv om semesteroppgaven er selvvalgt, og gjerne kan bygge på studentens egne erfaringer i arbeid med ekstremisme, forebygging og rehabilitering, skal oppgaven også reflektere bredden i studiets og pensumets innhold. Studenten kan i tillegg bruke annen relevant litteratur i arbeidet med oppgaven.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides. En omarbeiding vil innebære en substansiell revisjon. Flervalgsprøven må tas på nytt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer hvor A er beste og E dårligste karakter. F er ikke bestått.
Vurderingskriterier
A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. Kandidaten viser et høyt kunnskapsnivå, en særdeles god oversikt over kursrelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og en meget god forståelse for kursets problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes sikkert, selvstendig og reflektert i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Drøftingen bærer preg av analytiske problem-stillinger, framstillingen er klart resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanse og kildehenvisninger.
B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten viser en meget god oversikt over emnerelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og en god forståelse for kursets problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes selvstendig i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Framstillingen er resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.
C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. Kandidaten viser en rimelig oversikt over emnerelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og forståelse for kursets ulike problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes tilnærmet selvstendig i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten kan gjøre greie for deler av den emnerelevante litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, men viser usikkerhet i forståelsen av kursets faglige problemområde. Besvarelsen preges av gjengivelse og i liten grad drøfting av teorier, begreper og empirisk kunnskap, samt upresis og til dels feilaktig begrepsbruk. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten viser noe kunnskap om, men en svært mangelfull oversikt over relevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum. Viser også en svak forståelse av kursets faglige problemområder. Begreper og teorier er til dels feilaktig gjengitt. Ingen relevant drøfting av oppgitte problemstillinger. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.
F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten har kun svært overflatisk oversikt over den relevante litteraturen, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og viser store hull i kunnskapen om emnets sentrale temaer. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.
Examiners
Semesteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Karakter på flervalgsprøven fastsettes automatisk gjennom antallet riktige svar.
Admission requirements
Grade scale A-F