EPN-V2

UTVB2200 Education and Religion in Developmnet - Intermediate Level Course description

Course name in Norwegian
Utdanning og religion i utvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    The course description is approved 22.05.12 by the Dean on behalf of the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies and revised 23.05.13. Minor change approved 03.06.2016. Latest revision approved by the Academic Affairs Committee 11.05.17.

    The Faculty of Education and International Studies at Oslo and Akershus University College (HiOA) offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bachelor's degree of 180 ECTS credits in Development Studies. This course on 'Education and Religion in Development' is a course at the intermediate level and gives 10 ECTS credits.

    The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities. The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

  • Required preliminary courses

    See programme description.

  • Learning outcomes

    At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:

    Knowledge

    The student has knowledge of

    • the role of education in the process of social change
    • the role of different religious traditions as part of educational systems, and how these traditions interplay with patterns of change in different regions in the South
    • the role of education in nation building and in influencing individual growth, intellectually and emotionally
    • the Rights Perspective and how the policy goal of 'Education for All' relates to the needs of various groups in society
    • the relationship between religion, educational systems and politics, and how numerous conflicts are related to religious identities
    • the influence of religion both on changing and maintaining social organization, and how it intersects with other differences

    Skills

    The student

    • can reflect critically on the role of education in the process of change in society and how religious traditions interplay

    General competence

    The student

    • is familiar with issues related to education, religion and development and can present them in an independent way, orally and in writing
  • Content

  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
    • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
    • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
    • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
    • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
    • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
    • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk ved noen vanlige mineraler og bergarter
    • har kjennskap til hovedtrekk i den geologiske, klimatiske og biologiske utviklingen på jorda
    • har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
    • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
    • har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
    • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
    • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
    • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
    • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
    • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
    • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
    • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
    • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
    • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
  • Course requirements

    Se fagplanen

  • Assessment

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 2, avlegges:

    I hovedtemaet Teknologi i skolen:

    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord)

    I hovedtemaet Kropp og helse:

    • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organer/organsystemer - framlegg i gruppe og digital poster

    I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

    • Et individuelt "over-tid"-prosjekt med framlegg (5 minutter). Det knyttes IKT-krav til prosjektet
    • Naturfag-i-praksis-rapport (1500 ord +/- 10 %)

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

    I hovedtemaet Teknolog i skolen:

    • Deltakelse på presentasjonsdag

    I hovedtemaet Kropp og helse:

    • Deltakelse på presentasjonsdag

    I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

    • Deltakelse på presentasjonsdag i «over-tid»-prosjektet
    • Deltakelse på presentasjonsdag for «naturfagnyhet
  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell muntlig eksamen med praktisk innslag. Omfang er 50 minutter forberedelsestid og 50 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

  • Grading scale

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

  • Examiners

    A - F

  • Target group and admission

    Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.