EPN-V2

UTVB2100 Development and Migration - Intermediate Level Course description

Course name in Norwegian
Utvikling og migrasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    The course description is approved 07.04.11 by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies. Revisions approved 23.05.13 and 02.05.14. Minor changes approved 24.10.16. Latest revision approved by the Academic Affairs Committee 11.05.17.

    The Faculty of Education and International Studies at Oslo Metropolitan University offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bachelor's degree of 180 ECTS credits in Development Studies. This module 'Development and Migration' is a course at the intermediate level. Fulfilled requirements and a passable grade entitle the student to 10 ECTS credits.

    This interdisciplinary course will seek to combine perspectives from social science and humanities on development and migration. Drawing on contributions from history, anthropology, sociology, political economy and geography the course is concerned with the historical processes of migration, the individuals who migrate and the consequences of the migration processes.

    The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities. Students may submit assignments in English, Norwegian, Swedish or Danish.

  • Required preliminary courses

    See programme description.

  • Learning outcomes

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Content

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Automatiseringssystemer (YF)
    • Data- og elektronikksystemer (YF)
    • Elenergisystemer (YF)
    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Grunnleggende ferdigheter (YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
    • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og eget læringsbehov (YF/PF)
    • Læringslogg og målregnskap (YF/PF)
    • Undervisning og opplæring (YF/PF)
    • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
    • Sosialisering og kommunikasjon (PF)
    • Gruppepsykologi og observasjon (PF)
    • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
    • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
    • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
    • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
    • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
    • kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
    • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
    • kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
    • kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
    • kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
    • kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere
  • Course requirements

    Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

  • Assessment

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 1 (PF) Kommunikasjon og gruppedynamikk

    • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) fundert på om lag 600 sider litteratur. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.

    Arbeidskrav 2 (PF) Observasjoner fra videregående skole (Arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole)

    • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, individuelt. Omfang 700 til 1000 ord.

    Arbeidskrav 3 (PF/YF) Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

    • Arbeidsform: dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringer fra praktiske øvelser, individuelt. Omfang 1300 - 1700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 400 sider litteratur

    Arbeidskrav 4YF/PF Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling, Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

    • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang

    Praksis

    • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
    • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes.

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 1000.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Grading scale

    Ingen hjelpemidler

  • Examiners

    Bestått/Ikke bestått.

  • Target group and admission

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.