Programplaner og emneplaner - Student
UTVB2100 Development and Migration - Intermediate Level Course description
- Course name in Norwegian
- Utvikling og migrasjon
- Study programme
-
Development and Migration, Development Studies, Intermediate LevelBachelor's Programme in Development StudiesBachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om trafikkskolens økonomiske og administrative drift og faglig leders forpliktelser i forhold til relevante lover og forskrifter
- har innsikt i faktorer som hemmer og fremmer utvikling i et mangfoldig kollegium
- har kunnskap om det etiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning av trafikklærere
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning av kollegaer på individ- og gruppenivå
- kan anvende evaluering og ledelsesteoretiske perspektiver i arbeidet med å utvikle og kvalitetssikre pedagogisk plattform og undervisningsplaner i samarbeid med ansatte
- kan anvende teknologi i pedagogisk og administrativt arbeid og for å kunne drifte og utvikle en trafikkskole
Generell kompetanse
Studenten
- kan etablere og følge opp en moralsk og etisk ansvarlig arbeidskultur
- kan nyttiggjøre seg relevant fagstoff og forskning i trafikksikkerhetsarbeidet og for å kunne utvikle en bærekraftig trafikkskole
- kan holde seg oppdatert på myndighetenes prioriteringer og føringer for trafikkopplæringen
- har evne til strategisk tenkning og planlegging for drift av trafikkskole i et samfunn med bredt mangfold
Required preliminary courses
Studiet består av 2 emner:
- FAGLO6100 Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler, 15 studiepoeng
- FAGLO6200 Daglig drift og ledelse av trafikkskoler, 15 studiepoeng
FAGLO6100 handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.
FAGLO6200 gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.
FAGLO61000 danner grunnlag for FAGL6200, men emnene kan gjennomføres uavhengig av hverandre.
Learning outcomes
On completion of the EPS the student has the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
The student knows:
- Business and academic behaviour in different cultures and disciplines.
- Relevant processes and methods for innovation and development work.
- Relevant forms of communication for working in an international context.
Skills
The student can:
- Organize, contribute and take responsibility in learning processes.
- Apply skills and knowledge from their primary discipline in a multidisciplinary project.
- Communicate in English in business and academic settings.
- Reflect on their knowledge, development and contribution.
General Competence
The student can:
- Cooperate in an international and multidisciplinary group.
- Plan, manage and execute a practical, interdisciplinary project.
- Document individual and project work.
- Reflect on and document learning and self-development.
Content
The course will explore the migration process by giving an insight into historical causes of migration as well as various theories of migration. Further, the migrants will be seen as participants in social organisation and social networks that may have an impact on their ability to handle the migration process. The course will also discuss consequences at different levels for the sending and receiving communities as well as consequences for the individual migrant.
The course is organised around two principal themes:
1. Historical processes of migration
- Dynamics between globalisation, development and migration
- Theories of migration
2. Migration and the migrants
- Social organisation and social networks:
Households, age groups, gender, ethnicity, clan, class, religion
Diaspora, transnationality, nationalism and identity
Individuals
Teaching and learning methods
Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen.
Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene og i enkelte arbeidskrav. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlige og muntlige. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.
Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster på OsloMets digitale læringsplattform (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre krever skriftlige besvarelser. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver. Det forventes at studentene presenterer og diskuterer ny innsikt omkring ordinnlæring i eget kollegium. Refleksjon på bakgrunn av denne erfaringsdelingen inngår som en del av et arbeidskrav i emne 1.
Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.
Course requirements
Godkjent av utdanningsutvalget 08.10.2019Gjeldende fra vårsemesteret 2020
Assessment
Studiet er nettstøttet og organiseres som deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene. Deler av studiet kan tilrettelegges som nettbasert i form av fjernundervisning via digitale kommunikasjonskanaler. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver/arbeidskrav på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og i nettbaserte opplegg, og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av arbeidsoppgaver som faglig leder. Studentenes erfaringer fra praksis står sentralt, og refleksjon over egne og kollegaers erfaringer legger et viktig grunnlag for studiet.
Prinsipper som ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:
- Praksis- og problemorientering: Utgangspunkt for studiet er sentrale utfordringer og oppgaver knyttet opp mot faglig leders virke i trafikkopplæringen. Det innebærer at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass. Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemer og situasjoner. Problemorienteringen gjennomføres ved observasjon, feltstudier, oppgaveløsning og utviklingsarbeid, både individuelt og i gruppe.
- Opplevelsesorientering: Studentene skal gjennom øvelser, utprøving og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og refleksjoner i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine kolleger.
- Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner. Bruk av videopptak av veiledning er et sentralt verktøy. Veiledninger individuelt og i gruppe kan tas opp på video og drøftes.
- Studentmedvirkning: Studentene utarbeider forventninger, mål og planer for egen læring. Vurdering av egen veiledning er sentralt, både ved undervisningssted og som øvelser sammen med medstudenter. Studentene deltar også i en fortløpende vurdering av studieopplegg og undervisnings- og læringsprosesser
Permitted exam materials and equipment
The forms of assessment used shall promote learning and document that the students¿ competence is adequate in relation to the applicable learning outcome.
A grading scale from A to E is used, where A denotes the highest grade, E denotes the lowest, and F denotes a fail. Grades are assigned according to the Assessment Criteria for Bachelor's Theses in Engineering set by the Norwegian Association for Higher Education Institutions.
Provisions governing examinations are laid down in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet - Oslo Metropolitan University. Please refer to OsloMet's website: www.oslomet.no
Grading scale
In order to be admitted to the examination the student shall fulfil the following course work requirement: one three to four-page assignments on topics given by the lecturer. The work requirement gives the students an opportunity to reflect on central topics in the course literature. The assignment shall be submitted within the set deadline. If necessary, the student and teacher can agree on an extended deadline for submission of the assignment. The assignment is evaluated with -accepted- or -not accepted-. Students who get -not accepted- on their assignment may rewrite and submit maximum two new versions of the assignment. The student shall contact the teacher to get a new evaluation.
Examiners
Programplan for engelsk 1, trinn 1-7 – oppdrag
English 1 for Primary School Teachers
Studieprogramkode: ENGCO
30 studiepoeng
Nett- og samlingsbasert videreutdanning
Deltid
Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015
Redaksjonelle endringer 19.11.2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Admission requirements
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at HiOA or equivalent courses at other institutions of higher education in Norway or abroad.