Programplaner og emneplaner - Student
UTVB2000 Power and Politics - Intermediate Level Course description
- Course name in Norwegian
- Makt og politikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The exam is assessed by internal and external examiner/s.
Required preliminary courses
Simon Pahle.
Learning outcomes
The course is open to third-year Bachelor students in Development Studies at HiOA, and exchange students. Exchange students must have completed at least a one-year introductory course in Development Studies.
Content
Påbyggingsemnet består av en undervisningsdel som omfatter fire hoveddeler angitt nedenfor.
1.Samfunnsteori
Denne delen søker å gi en innføring i grunnleggende samfunnsteori. Spesielt fokus vil være på spørsmål om makt, modernisering, politikk og ulikhet. Sentrale spørsmål er de varierende kilder til politisk makt, forhold mellom legitimitet, vold, hegemoni og makt, avveininger mellom individuelle og strukturelle forklaringer av samfunn og maktforhold, samt grunnlaget for makt i klasse- og kjønnsrelasjoner.
2. Geopolitikk og internasjonal politisk økonomi
Hensikten med denne delen er å kaste lys over noen av de historiske, økonomiske og politiske prosesser som kjennetegner et mer sammenvevd - og konfliktfylt - verdenssystem. Det legges vekt på å videreføre årsstudiets drøfting av sentrale drivkrefter bak den rådende formen for økonomisk globalisering, samtidig som konsekvenser av mellomstatlige maktforhold og stormaktsrivalisering for utviklingsland trekkes inn i sterkere grad enn på årsstudiet. Søkelyset rettes mot konsekvensene av Kinas økonomisk vekst og viktige rolle i internasjonal politikk, og styrkingen av andre regionale stormakter i Sør. Også USAs politiske, økonomiske og militære rolle vil bli studert. Et annet viktig tema er den globale kampen om oljeressurser og strategiske råvarer.
3. Stat og regimeformer
Denne delen omhandler stater i Sør. Et viktig spørsmål er hvilken innvirkning statene har på befolkningens levekår. Det legges vekt på forskjeller mellom disse statene med hensyn til grader av statlig styrke, stabilitet og demokrati/autoritarianisme. Statenes organisering og virkemåte blir sett i sammenheng med deres organisering, sivilsamfunnets virkemåte og forholdet stat/sivilsamfunn, sosiale konflikter, kulturelle forhold og statsledelsens maktstrategier.
4. Sivilsamfunn og sosiale bevegelser
Denne delen presenterer ulike perspektiver for å forstå og analysere organisering i sivilsamfunnet i land i Sør, med vekt på perspektivenes teoretiske og ideologiske forankringer. Det legges også vekt på å vise hvordan ulike organisasjonsformer - fra NGOer til sosiale bevegelser - knytter an til overordnede strukturelle endringsprosesser (modernisering, globalisering, utvikling, demokratisering) og problematiserer hvorvidt og hvordan de kan bidra til sosial og politisk endring på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Pensum omfatter empiriske eksempler fra Asia, Latin Amerika og Afrika.
Teaching and learning methods
CONTENTS
- Main features of the global aid industry: Actors and channels of finance; geographic and thematic destinations of aid; paradigms in and major debates about aid.
- Norwegian aid in perspective: Features of public development policy from the 1980s and up to the present, in comparative perspective; the approach and work of select non-governmental organisations.
- New actors, interventions and partnership types: Developing country donors; policy coherence and coordination including SDGs; advocacy and transnational activism; and corporate social responsibility.
- 21st century trends: «Securitization», «environmentalization» and «commercification» of aid; effectiveness, evaluability and result based management in aid.
- The politics of representation: The ways in which main actors in the development enterprise present development challenges; their own work and contributions; and the debates this gives rise to.
Course requirements
Gjennom semesteret leverer studenten korte skriftlige arbeider ved avslutningen av hvert av de fire hovedtemaene. Arbeidene diskuteres i seminarer. Dette er en hjelp til å oppsummere og diskutere sentralt innhold i pensum. Følgende arbeidskrav må være godkjent før hjemmeeksamen kan avlegges:
- Innlevering av fire korte skriftlige arbeider: A) To individuelle arbeider med krav om omfang på 1500 ord +/- 10 % per arbeid. B) To arbeider i gruppe. Lengde, opplegg og omfang på disse varierer og vil bli spesifisert av den enkelte faglærer.
- Deltakelse i gruppearbeid.
- Seminardeltagelse.
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Assessment
Avsluttende vurdering består av en individuell hjemmeeksamen over fem dager. Oppgaven skal være på 4000 ord +/- 10 %.
Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigher og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt på hjemmeeksamen så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Emnet kan tas av studenter som har tatt årsstudiet i utviklingsstudier ved OsloMet, studenter som har gjennomført OsloMets deltidsstudier Global forståelse 1 og Global forståelse 2, studenter som har gjennomført Development Studies 1 og 2 ved OsloMet/Kulturstudier eller tilsvarende utdanning innen utviklingsstudier fra andre læresteder.