EPN-V2

UTVB1100 Introduction to Development Studies Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til utviklingsstudier
Study programme
Bachelor's Programme in Development Studies
One-year Programme in Development Studies, Foundation Level
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Biotechnology uses living organisms (bacteria, yeast, plants, animals) to develop and produce different products. Students will acquire knowledge on DNA cloning, nucleic acids analysis, gene modification and gene editing of plants and animals, industrial microbiology, stem cells, model organisms and the principles of vaccine development. In addition, students will explore the ethical implications surrounding biotechnology. In the laboratory, students will learn how to perform horizontal gene transfer, Polymerase Chain Reaction (PCR), restriction digests and genotyping.

Required preliminary courses

To be accepted in the laboratory part of the course it is required to have approved laboratory course in KJM2300 Analytical Chemistry I and KJM2400 Biochemistry, or corresponding qualifications.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kultur, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
  • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet
  • har grunnleggende kunnskap om utviklingsstudiers teorihistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold i fattige land
  • har et grunnleggende begrepsapparat for å studere konkrete land/områder i Sør

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirker samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
  • kan beskrive utvalgte samfunnsprosesser som skaper, vedlikeholder og begrenser fattigdom

Content

Emnet gir en helhetlig innføring i politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle forhold i det globale Sør, samt forholdet mellom det globale Nord og Sør, organisert på følgende måte:

  • Utviklingsteori: Her gjennomgås de viktigste teoriskolene innen utviklingsstudier, herunder modernisering, strukturalisme/avhengighet, ny-liberalisme, utviklingssosiologi samt post-kolonialisme/post-utvikling med vekt på deres utviklingsforståelse og forklaring av fattigdomsproblemer.
  • Befolkning, miljø og levekår: Her behandles sammenhengen mellom fattigdomsproblemer og sosial organisering og maktforhold som bestemmer tilgang til naturressurser, miljø, bosettingsmønster og helse.
  • Kultur og samfunn: Kultur kan forstås som levemåte og tenkemåte. Det skaper identitet og trygghet, men er også ofte sammenvevd med skeive maktforhold og ulikhet. Her behandles blant annet kjønnsforhold, etnisitet, religion, medier og utdanning ut fra en slik forståelse.
  • Globalisering og utvikling: Her behandles utviklingslands integrasjon i handel, finans og globale produksjonsnettverk med vekt på virkning for økonomisk vekst og fordeling i land i Sør, og mellom Nord og Sør.

Teaching and learning methods

The course consists of lectures, group work, an oral presentation and laboratory experiments.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • 4-6 days laboratory course
  • 2 obligatory classes (4 hours)
  • peer-review assessment oral presentations (ethics assignment) (2-4 hours)
  • 2 lab reports in groups of 2-4 students

Assessment

Partial exam in three parts that includes:

Part 1: One oral presentation (one group assignment on ethics in groups of 2-4 students that is presented orally to the class) that counts 30 % of the exam

Part 2: 1 assignments (1 lab report written in groups of 2-4 students, max 20 pages per lab report) that counts 30 % of the exam

Part 3: Individual written exam under supervison, 3 hours that counts 40% of the final grade

Part 1 can not be appealed, part 2 and 3 can be appealed after the final grade has been given.

In the event of a resit or rescheduled exam, oral instead of written examination may be used. If oral exams are used the result cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

På hjemmeeksamen er alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Examiners

Gradert skala A-F.