EPN

UTVA6200 Educational Options and Development Course description

Course name in Norwegian
Karrierelæring og livsmestring
Study programme
Karrierelæring og utdanningsvalg
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos elevene.

Required preliminary courses

Bestått emne UTVAO6100 (oppdrag) /UTVA6100 (videreutdanning) eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om faget utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
  • har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
  • har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring  
  • kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid i skolen
  • kan lede gode prosesser på skolen hvor lærere sammen utfordrer elevene til refleksjon og utforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for skolen som en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
  • kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
  • kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med elever

Content

  • endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
  • utdanningsvalg og systemforståelse
  • livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
  • etiske perspektiver

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i faget utdanningsvalg på egen skole eller på en annen skole. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.

2. Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter og innbudte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *

* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.

Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid knyttet til utdanningsvalg. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning

Grading scale

Eksamen vurderes til A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.