EPN-V2

UTVÅR1000 Development Studies - Foundation Level Course description

Course name in Norwegian
Utviklingsstudier årsstudium
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Required preliminary courses

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

    Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

  • Learning outcomes

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

  • Content

    1. Historie, politikk, økonomi og samfunnsteori

    Temaet er viet økonomiske mekanismer, politiske prosesser og maktforhold både innad i enkeltland og i det globale systemet. Det legges vekt på internasjonal økonomi og internasjonale institusjoner, globalisering, utviklingsteorier og utviklingssamarbeid. Andre viktige temaer er sosiale bevegelser, menneskerettigheter og demokratisering. Grunnleggende samfunnsteori og sentrale begreper blir vektlagt.

    2. Befolkning, miljø og livsvilkår

    Temaet tar sikte på å belyse befolkningsutvikling, klimaendringer, ressursgrunnlag, vannforsyning og matproduksjon og retter søkelyset både mot lokale og globale miljøutfordringer. Sammenhengene mellom internasjonal migrasjon, fattigdom og utvikling vektlegges, og intern migrasjon blir tatt opp i sammenheng med livsvilkår på landsbygda og i byene. Helsespørsmål blir belyst i tilknytning til befolkningsutvikling og livsvilkår.

    3. Kultur, kunnskap og kjønn

    Temaet tar opp grunnleggende kulturforståelse og søker å konkretisere hva kultur er gjennom å belyse begreper som nasjonalisme, etnisitet og religion. Emnet presenterer også et nærblikk på en såkalt tradisjonell kultur i et utviklingsland. Det legges vekt på forståelse av hvordan kjønn preger alle sider ved sosialt liv. Sammenhengen mellom kultur, kunnskap og utdanning blir studert i forhold til utvikling og sosial endring.

    4. Områdekunnskap

    Temaet gir en innføring i sentrale trekk ved historie og samtidsforhold i Latin-Amerika, Afrika, Sør-Asia, Midtøsten og Norge. Skjønnlitteratur inngår også i dette hovedtemaet.

    5. Metode, kildekritikk og formidling

    Fordi feltarbeidet er en viktig del av studiet, krever dette grunnleggende kunnskaper om feltarbeidsmetoder, med vekt på kvalitative metoder. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) øker mengden og tilgjengeligheten av opplysninger, meninger og data. Dette krever økt evne til å finne informasjon og kritisk vurdere dens kvalitet og relevans. Måten kunnskap om land og folk i Sør formidles til folk i Norge på, vil bli gjenstand for analyse og diskusjon.

  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Course requirements

    Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

  • Assessment

    Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført ogbestått før emnestart.

  • Permitted exam materials and equipment

    • Forskningsprosessen og forskningsetikk
    • Kvalitative forskningsdesign og -metoder
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data
    • Presentasjon av kvalitative data
    • Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven

  • Grading scale

    MASYK4070, MASYD4070 og MAPO4070 er 100% overlappende.

  • Examiners

    Se under Vurdering/eksamen.

  • Target group and admission

    Målgruppe

    Studiet henvender seg til:

    • studenter som ønsker å ta dette faget som en del av en bachelorgrad i utviklingsstudier ved HIOA eller som ønsker å bruke det som en del av et utdanningsløp ved andre høgskoler eller universiteter
    • studenter som ønsker å bygge ut en toårig profesjonsutdanning til en bachelorgrad
    • yrkesutøvere som arbeider med bistand og internasjonale spørsmål i private og offentlige organisasjoner eller driver informasjonsvirksomhet innenfor feltet
    • lærere, helse- og sosialarbeidere og andre med behov for videreutdanning i internasjonale og flerkulturelle spørsmål

    Opptakskrav

    For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse. Bestått årsstudium gir grunnlag for å søke opptak til påbyggingsemner i utviklingsstudier eller søke direkte opptak til andre studieår i bachelorprogrammet i utviklingsstudier.