EPN-V2

UHPED6010 Introduction to higher education pedagogy I Course description

Course name in Norwegian
Innføring i universitets- og høgskolepedagogikkk I
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Programme description
  • Introduction

    Innføring i universitets- og høgskolepedagogikk I er et kvalifiseringstilbud for faglig tilsatte ved OsloMet i stillingsprosenter opp til 50%. Gjennom emnet skal deltakerne opparbeide seg grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.

    Emnet har en profesjonsrettet profil på undervisning og læring i høyere utdanning og undervisningsaktivitetene kobles tett til deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet kombinerer teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap med praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Emnet forutsetter at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.

    Innføring i universitets- og høgskolepedagogikk I gir 5 studiepoeng og er lagt opp som en serie med tre todagers samlinger, egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier og forarbeider, samt kollegaveiledning.

    På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg.

    Deltakerne skal også bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning.

    Deltakere som ønsker å ta 7,5 studiepoeng må i tillegg skrive et pedagogisk profileringsdokument. Se emneplanen til Innføring i universitets- og høgskolepedagogikk II for informasjon om dette.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende utdanningsfaglig kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
    • vise kunnskap om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
    • vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
    • bidra i å utvikle utdanningskvalitet i kollegiale fagfellesskap

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
    • demonstrere utdanningsfaglig kompetanse
    • identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
  • Content

    Emnet har følgende innholdskomponenter:

    1. Læring og undervisning i høyere utdanning. Dette temaet inkluderer forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning, undervisningsplanlegging, ulike undervisningsformater, samarbeidslæring, bruk av digitale verktøyer og kunstig intelligens i undervisningen, og underviserrollen.
    2. Vurdering. Dette temaet inkluderer faglige standarder, underveisvurdering og sluttvurdering, medstudentvurdering, læringsfremmende tilbakemeldinger, og studentevaluering av utdanning.
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformen kombinerer forelesninger med innsikt fra forskningslitteratur og praktisk arbeid med undervisningsrelevante oppgaver. Samlingene kombinerer presentasjoner, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.

    Praksis (kollegaveiledning)

    Observasjon av og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet. Kollegaveiledningen foregår i grupper på fire-fem deltakere, gjennom hele semesteret. Gruppemedlemmene forventes å delta på samtlige undervisnings- og veiledningsøkter.

  • Course requirements

    I forkant av hver samling fullfører deltakerne 1-3 oppgaver, som leveres på Canvas til fastsatte frister. Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Detaljert informasjon om innleveringene blir publisert i Canvas.

    For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst fem av seks kursdager (samlinger), ha levert alle forarbeider til samlingene og deltatt i kollegaveiledning. Fravær fritar ikke fra innleveringer knyttet til samlingen.

  • Assessment

    Godkjent deltakelse på samlinger og i kollegaveiledningsprosessen, samt innlevering av alle arbeidskrav gir 5 studiepoeng.

    Dette emnet har ingen avsluttende eksamen.

    Klageadgang

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

  • Target group and admission

    Emnet er åpent for

    • tilsatte i bi-stillinger (opptil 50%) som har undervisningsoppgaver ved OsloMet – storbyuniversitetet.
    • teknisk tilsatte som har ansvar for undervisningsoppgaver.