Programplaner og emneplaner - Student
UHPED6000 Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff Course description
- Course name in Norwegian
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse
- Study programme
-
Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- tjue prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.
Arbeidskrav 2
Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav 3
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Required preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: 6 timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Learning outcomes
Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer med konkrete kasus for å belyse og drøfte dilemmaer i vurderinger av barnets beste. Emnet har tre samlinger á tre dager.
Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene arbeide med ulike former for ferdighetstrening, analyse og kritisk refleksjon over egne kasus. I tillegg må det påregnes tid til selvstudium og arbeidskrav. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.
Content
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2
b) Klasseromsforskning
b) Profesjonelt skjønn
b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk
Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2
a) Profesjonell utvikling
b) Veiledning
b) Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid
a) Lederroller i profesjonsfelleskapet
b) Analyse i utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
- Obligatorisk tilstedeværelse. All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Den skriftlige individuelle oppgaven skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, har studenten rett til å levere den på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Innlevering av eksamen vil foregå digitalt i Inspera.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.