Programplaner og emneplaner - Student
UHPED6000 Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff Course description
- Course name in Norwegian
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse
- Study programme
-
Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The course deals with and expands on different treatment options, solutions and conventional and digital production techniques in removable prosthetics. Emphasis is placed on design principles and laboratory technology factors that have a bearing on the production of an optimal product. Clinical factors such as analysis of the alveolar ridge relationship in fully or partially edentulous patients’ choice of prosthesis design, techniques for arranging dentures, and endeavours to achieve functional articulation and acceptable aesthetics are important for the patient’s acceptance or rejection of the dental prosthetics or product. Self-assessment of finished works in accordance with professional assessment criteria is emphasised. The aim is to develop the student’s professional understanding and communicate the importance of quality assuring dental technology production.
Breakdown of credits: Theory ten credits and skills training ten credits.
Required preliminary courses
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 90 % at demonstration lectures
- a minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and compulsory supervision
- individual portfolio in accordance with specified criteria. The portfolio must document the works and production techniques covered in the course
Learning outcomes
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Content
Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:
1. Undervisning i profesjonsutdanningene. Læreplaner. Lærerrolle. FoU-basert undervisning. Ulike undervisningssituasjoner. Fagforskjeller og –likheter.
2. Studenters læring, perspektiver og tradisjoner. Undervisning, feedback og veiledning. Gruppeundervisning og gruppearbeid.
3. Vurdering, akademiske standarder, studentevaluering av utdanning, medstudentvurdering.
4. Kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning, profesjonalisering. Høyere utdanning.
Teaching and learning methods
Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til pensumlitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.
Praksis
Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon av og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av presentasjoner på samlingene og besøk i hverandres undervisning.
Innleveringer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente innleveringer og deltakelse på samlinger. Emnet har fire innleveringer. Hver av innleveringene knyttes opp til tema for kommende samling, og består av å gjennomføre et arbeid (omfang: én til tre timer) og skrive et notat på maksimum 1000 ord (omfang: fire til fem timer). Notat skal legges på Canvas til fastsatt frist.
På bakgrunn av undervisning, faglig arbeid og tilbakemelding i løpet av emnet arbeider studentene videre med innleveringene frem til avsluttende vurdering. For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk», under.
Innleveringene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Mer detaljert orientering om de enkelte innleveringene vil foreligge ved emnestart.
For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst 75 prosent av samlingene, samt ha dokumentert pedagogisk basiskompetanse gjennom innleveringer, kollegaveiledning og et selvvalgt prosjektarbeid som leder til en avsluttende prosjektrapport. Fravær fra en samling fritar ikke fra innleveringer knyttet til tema for samlingen. I tilfelle en deltaker er fraværende fra en hel samling (og dermed en innholdskomponent i emnet) må arbeidet med denne komponenten dokumenteres særegent i form av et notat der en problemstilling innen temaet drøftes i lys av pensumlitteraturen.
Datoer for undervisning våren 2019
- samling 1: Uke 4. 22. – 23. jan. (tirsdag - onsdag). Soria Moria( endringer kan forekomme )
- samling 2: Uke 9. 26.-27. feb. (tirsdag-onsdag)
- samling 3: Uke 13. 26.-27. mars (tirsdag-onsdag)
- samling 4: Uke 19. 6.-7. mai (ma. - tir)
- samling 5: Uke 22. 27.mai (man)
Frist for å levere inn portefølje og avsluttende prosjektrapport: 5. juni 2019
Sensurfrist: 01. july 2019
Oversikt over samlingene med tilhørende litteratur
Vi vil i god tid før hver samling legge ut en detaljert plan for kommende samling på Canvas med nærmere plan for samlingene og beskrivelse av forarbeid/innleveringer. Innleveringene skal brukes aktivt i kurset. De må lastes opp i Canvas senest fredag før samling. De som er i samme gruppe må lese hverandres innleveringer. Hovedtemaene i kurset, undervisning, læring, vurdering og profesjonskunnskap, er tett knyttet til hverandre, og aspekter ved alle temaene vil være aktuelle under alle samlingene. Et av hovedpoengene med kurset er å se temaene i sammenheng.
Nedenfor gis en oversikt over hovedtemaer og innleveringer til samlingene(vår 2019 og høst 2018). Deltakerne vil også gjennomføre observasjon og veiledning av hverandres undervisning. Se emneplanen for mer informasjon om kursopplegget.
Universitetspedagogikk Vår 2019
***********************************
Samling 1. Uke 4. 22. – 23. jan. (tirsdag - onsdag). Hotell Soria Moria
Tema: Undervisning i profesjonsutdanningene: introduksjon til kurset, undervisning og læring, pedagogikk som praksis og perspektiv, kriterier for god undervisning, FoU-basert undervisning
Innleveringer og litteratur: Beskrivelse av en utfordrende undervisningssituasjon
Dysthe (2006), Havnes (2014), Hattie (2009), Kyvik og Vaagan (2014), Skodvin (2006)
***********************************
Samling.2. Uke 9. 26.-27. feb. (tirsdag-onsdag). Rom: Pilestredet 46. KK-lounge(26.02) og Pilestredet 46. PROLAB(27.02)
Tema: Læring – perspektiver og praksis: studenters læring, perspektiver og tradisjoner, gruppeundervisning/gruppearbeid, involvering av studenter i undervisning, digitale ressurser
Innleveringer og litteratur: Intervju med studenter om deres arbeid med studiet (tidsbruk, læringsstrategier)
Deslauriers et al. (2011), Freeman et al. (2014), Rohrer og Pashler (2010), Erstad (2015), Fossland (2015)
***********************************
Samling. 3. Uke 13. 26.-27. mars (tirsdag-onsdag). Rom: Pilestredet 46. PA308(begge dagene)
Tema : Vurdering og evaluering: summativ og formativ vurdering, studieevaluering av undervisning, læringsutbytte og læringsutbyttebeskrivelser
Innleveringer og litteratur : Intervju med kollegaer om hvordan de gir tilbakemelding til studenter
Kjeldssen (2006), Hattie og Timperley(2007), Nicol og Macfarlaine-Dick (2006), Prøitz (2015), Bloxham et. al.(2016)
***********************************
Samling. 4. Uke 19. 6.-7. mai (mandag. - tirsdag). Rom: PA308(begge dagene)
Tema: Profesjonskvalifisering: profesjon og profesjonalisering, sammenheng i profesjonsutdanningene, læring i yrket
Innleveringer og litteratur: Beskrivelse av en vellykket Undervisningssituasjon
Mausethagen og Smeby (2017) kapitlene 1, 2, 3, 4, 10 og 16
***********************************
Samling. 5. Uke 22. 27.mai (man). Rom: Pilestredet 46. PROLAB
Tema: Framlegg av avsluttende prosjekt (introduseres på første samling og arbeides med hele semesteret)
Innleveringer og litteratur: ingen
Assessment
Avsluttende vurdering består av to deler som leveres som et samlet dokument:
- En portefølje/mappe som inneholder innledning og de fire innleveringene. Mappen skal leveres individuelt.
- Avsluttende prosjektrapport. Tema for prosjektrapporten, format og omfang avtales med og godkjennes av kursleder, og skal være innenfor minst ett av de fire områdene i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet. Arbeidet skal vise grunnleggende pedagogisk kompetanse i å presentere og analysere utfordringer knyttet til undervisning, læring og vurdering i profesjonsutdanning. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 50 timer. Prosjektrapporten kan leveres i gruppe eller individuelt.
Frist for innlevering: En uke etter siste samling.05.juni 2019
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Prosjektrapporten og mappen vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom den avsluttende rapporten vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.
Tilsynssensor
Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Pensum.
Bøker. Forventes kjøpt
- Fossland, T. (2015). Digitale læringsformer i høyere utdanning. Oslo: Universitetsforlaget.
- Smeby, J-C & Mausethagen, S. (2017). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Oslo: Universitetsforlaget.
- Følgende kapitler er pensum:
- Smeby, J.-C. & Mausethagen, S. (2017). Profesjonskvalifisering (s.11-20).
- Gilje, N. (2017). Profesjonskunnskapens elementære former (s. 21-33).
- Bøyum, S. (2017). Profesjonell kunnskapsetikk og intellektuelle dygder i profesjonsutdanning (s. 34-43.
- Messel, J. & Smeby, J.-C. (2017). Akademisering av høyskoleutdanningene? (s. 44-56).
- Caspersen, J., Havnes, A. & Smeby, J.-C. (2017). Profesjonskvalifisering i arbeid og etterutdanning (s. 118-129).
- Hatlevik, I. K. R. & Havnes, A. (2017). Perspektiver på læring i profesjonsutdanninger – fruktbare spenninger og meningsfulle sammenhenger (s. 191-203).
Artikler og bokkapitler
Disse artiklene og antologikapitlene er tilgjengelig på Canvas, under Kurslitteratur og fagstoff.
- Bloxham, S., den-Outer, B., Hudson, J. & Price, M. (2016). Let’s stop the pretence of consistent marking: exploring the multiple limitations of assessment criteria, Assessment and Evaluation in Higher Education, 41(3), s. 466-481. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1024607
- Deslauriers, L., Schelew, E. & Wieman, C. (2011). Improving learning in a large-enrollment physics class. Science, 332, 862-864. https://doi.org/10.1126/science.1201783
- Dysthe, O. (2006). Rettleiararen som lærar, partnar eller meister? (s. 228-248). I Dysthe, O. & Samara, A. (2006). Forskningsveiledning på master- og doktorgradsnivå. Oslo: Abstrakt Forlag.
- Erstad, O. (2015). Educating the Digital Generation – Exploring Media Literacy for the 21st Century, Nordic Journal of Digital Literacy, 10, s 82-102. Lastes ned: https://www.idunn.no/dk/2015/Jubileumsnummer/educating_the_digital_generation_-_exploring_media_literacy
- Freeman, S. mfl. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and
- Mathematics. Proc Natl Acad Sci USA (PNAS), 111(23), 8410–8415. Lastes ned: http://www.pnas.org/content/pnas/111/23/8410.full.pdf
- Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. Kapittel 11.
- Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback, Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102%2F003465430298487
- Havnes, A. (2014). Læring i høyere utdanning. Om forholdet mellom identitet, kunnskap og læring. I Frølich, N., Hovdhaugen, E. & Terum, L.I. (2014). Kvalitet, kapasitet og relevans. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Kjeldsen, J. (2006). Tilbakemelding på tekst (s. 162-182). I Dysthe, O. & Samara, A. (2006). Når læring er det viktigste. Undervisning i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt Forlag.
- Kyvik. S. & Vågan, A. (2014). Forskningsbasert utdanning – en litteraturgjennomgang (kapittel 2, s. 25-53). Forskningsbasert utdanning. Oslo: Abstrakt forlag.
- Lillejord, S., Børte, K., Nesje, K. & Ruud, E. (2017). Læring og undervisning med teknologi (Lenker til en ekstern side.)Lenker til en ekstern side. Kunnskapssenteret for utdanning, NFR.
- Nicol, D. J. & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199–218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090
- Prøitz, T.S. (2015). Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2 og 7.
- Rohrer, D & Pashler, H. (2010). Recent research on human learning challenges conventional instructional strategies, Educational Researcher, 39(5), 406-412. https://doi.org/10.3102%2F0013189X10374770
- Skodvin, A. (2016). Fra kateter og kaos. Forelesning i forskjellige varianter (s. 141-154). I Strømsø, H., Lycke, K. H. & Lauvås, P. (2016). Når læring er det viktigste. Undervisning i høyere utdanning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
- Säljö, R. (2001). Læring i praksis. Et sosiokulturelt perspektiv. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. Kapittel 3.
Admission requirements
Opptakskrav
Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse. Nytilsatte og andre som har krav om gjennomføring av basiskompetanse gis prioritet. Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet.
Søknadsfrist 11.november 2018
Kostnader
Ingen kursavgift for OsloMet-interne. For eksterne deltakere er kursavgiften 25 000 kroner. MERK at deltakere - også OsloMet interne - som er påmeldt, men ikke møter eller melder seg av mindre enn 6 uker før kurset, vil bli fakturert for kurspakken på Soria Moria hotell (hotellopphold og måltider). Avmeldingsfrist: 10.12.2019
NB! Det er ingen ledige plasser til kurset som skal gå våren 2019! Neste opptak åpner i sommer-høst 2019.
Course contact person
Faglig:
Anton Havnes https://www.hioa.no/tilsatt/anton
Sølvi Mausethagen https://www.hioa.no/tilsatt/solvim
Administrativ: Michgona Artykova.
e-post: kurs-sps@oslomet.no
tlf: +47 67 23 59 34