Programplaner og emneplaner - Student
UHPED6000 Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff Course description
- Course name in Norwegian
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse
- Study programme
-
Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Videreutdanningen Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng) er et samlingsbasert studium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Studiet er en videreutdanning på masternivå og tilbys på deltid. Kravene til pedagogisk leder forutsetter gode lederferdigheter, og at disse ferdighetene må springe ut av et reflektert teoretisk perspektiv på ledelse og mulighet til å trene egne ferdigheter over tid i et godt strukturert kompetansetilbud. Tilbudet skal bidra til at studentene utvikle seg som ledere og blir bedre yrkesutøvere i rollen som pedagogisk leder. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt.
I videreutdanningen har gjennomføring av prosjektarbeid som mål å utvikle den enkelte leder, samtidig er tilbudet bygget på en ledelsesforståelse der vi legger til grunn at den pedagogiske leder også involverer personalet i sin lederutvikling. Vi ser medarbeiderne som sentrale samarbeidspartnere i å bistå den pedagogiske lederen i utvikling av sin lederrolle. Studiet vil gi de pedagogiske lederne verktøy til å utvikle en lærende organisasjon der hele personalet involveres. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens kultur og potensiale for faglig utvikling, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læringsmiljø. Med trening, oppgaver og øvelser ønsker vi å utvikle studentenes ferdigheter i å se egen rolle i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov, med barnehagens øvrige lederroller og med sentrale føringer på barnehagesektoren.
Studiet er nett- og samlingsbasert og går over tre semester med eksamen i siste semester.
Required preliminary courses
Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet - storbyuniversitetet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse. Nytilsatte og andre som har 4 krav om gjennomføring av basiskompetanse gis prioritet. Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende pedagogisk kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
- vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt
- vise kjennskap til studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
- vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget studium
- anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
- gjøre forbedringer i egen undervisning og utvikle et inkluderende læringsmiljø
- bidra konstruktivt både i utvikling av studiekvaliteten i egen utdanning og i en fag- og profesjonsovergripende debatt om utvikling av kvalitet i profesjonsutdanningene
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
- videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
- demonstrere grunnleggende pedagogisk kompetanse -
- identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
Content
Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:
- Undervisning i profesjonsutdanningene. Læreplaner. Lærerrolle. FoU-basert undervisning. Ulike undervisningssituasjoner. Fagforskjeller og -likheter.
- Studenters læring, perspektiver og tradisjoner. Undervisning, feedback og veiledning. Gruppeundervisning og gruppearbeid.
- Vurdering, akademiske standarder, studentevaluering av utdanning, medstudentvurdering.
- Kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning, profesjonalisering. Høyere utdanning
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- Har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse
- Har inngående kunnskap om organisasjonsteori og barnehagen som lærende organisasjon
- Har kunnskap om teoretiske perspektiver på personalutvikling; motivasjon, kommunikasjon og veiledning
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i overordnede dokumenter og føringer for barnehagen som organisasjon
Ferdigheter
Studenten:
- Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov.
- Kan anvende relevante metoder for kommunikasjon, motivasjon, veiledning og refleksjon
- Kan analysere barnehagens kultur for læring, samt kan velge hensiktsmessige metoder for læringsprosesser og møteledelse.
- Kan analysere og fortolke barnehagens ledelsesfunksjoner opp mot sentrale føringer på barnehagesektoren på en måte som ivaretar barnehagens samfunnsmandat.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
- Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Bidrar til nytenkning og innovasjon
Assessment
Studiet er nett- og samlingsbasert. Arbeidsmåtene vil variere mellom fysiske- og nettbaserte aktiviteter som forelesninger, seminarer, workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring.. Deltakerne organiseres i læringsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. OsloMets digitale læringsplattform Canvas vil bli brukt under hele studiet; både på samlinger og mellom samlingene. Blant annet vil den bli brukt til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene vil også foregå via Canvas.