EPN-V2

TRTEK1000 Transportation Engineering and Management Course description

Course name in Norwegian
Trafikkteknikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Transportation Engineering and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Deltakelse i lesegruppe med 3-4 studenter. Hver student velger en fagartikkel relatert til eget FoU-arbeid for semesteroppgaven. Alle i lesegruppen leser alle artiklene og drøfter dem sammen i en undervisningstime. Formålet med oppgaven er arbeid med lesing som prosess og utvikling av studentenes FoU-kompetanse gjennom kritisk og analytisk tilnærming til lesing av akademiske fagtekster.
  • Individuelt skriftlig notat med et omfang på 1400 ord +/- 10 %. Skriving av semesteroppgaven i emne 4 ses som en prosess, og notatet brukes som utgangspunkt for eksamensinnleveringen. Formålet med notatet er arbeid med problemstillinger i faget og utvikling av studentenes FoU-kompetanse. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studentene bruker i oppgavearbeidet, og beskrivelse av forskningsmetoden studentene skal bruke.
  • Muntlig tilbakemelding på en medstudents notat i undervisningstimen. Formålet med oppgaven er arbeid med lesing og skriving som prosess og analytisk tilnærming til fagtekster.
  • Deltakelse på en veiledning i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen)

For studenter som tar faget i 3. studieår

Følgende arbeidskrav må være gjennomført før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
  • Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
  • Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.
  • Deltakelse i undervisningen i engelskfaget (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen. Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen.

Required preliminary courses

For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår

Eksamensform

Skriftlig semesteroppgave, individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Eksamensspråket er engelsk. Omfang ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, dersom to studenter skriver sammen er omfanget 7000 ord +/- 10 %, dersom tre studenter skriver sammen er omfanget 9000 ord +/- 10 %. Innleveringen må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Semesteroppgaven skal leveres elektronisk. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide besvarelsen ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom besvarelsen får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny besvarelse ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme besvarelse som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

For studenter som tar faget i 3. studieår

Eksamensform

Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Eksamensspråket er engelsk. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap;

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om relevante lover, forskrifter og normaler innenfor fagfeltet.
  • inngående kunnskap om sentrale teorier og analysemetoder innenfor trafikkteknikk.
  • kunnskap om hva som er premissgivende for trafikkavvikling.
  • vil kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og allmennheten.

;

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • vurdere trafikkavvikling både på strekninger og i kryss, samt vurdere behovet for avbøtende tiltak og kunne komme frem til riktig tiltak for aktuelle situasjon.
  • gjennomføre trafikktellinger med nødvendig kvalitet for bruksområdet.
  • anvende aktuell trafikkteknisk programvare for å vurdere trafikkavvikling både i enkeltstående og flere sammenknyttede vegkryss.
  • utarbeide en trafikkanalyse med beregning av generert trafikk for aktuelle arealtype og vurdering av endringens konsekvenser for transportbildet.
  • vurdere ulike tiltak for bedret trafikkavvikling opp mot hverandre.

;

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • behersker fagområdets terminologi, skriftlig og muntlig.
  • utøver profesjonalitet og viser etisk framferd i utførelse av arbeid, og er bevisst hvordan arbeidet bidrar i utviklingen av samfunnet.
  • velger riktig metode for vurdering av trafikkavvikling ved ulike situasjoner.
  • kan bidra i kreativ problemløsning og innovasjonsprosesser gjennom anvendelse av sin faglige innsikt, tverrfaglighet og beherskede analysemetoder.

Teaching and learning methods

Oppbygningen av emnet er tilpasset personer i fulltidsstilling hos en arbeidsgiver innen transportsektoren. Forelesningene foregår på dagtid over to perioder med tre til fire dagers varighet. Mellom forelesningsdagene er det lagt opp til en høy grad av selvstendig selvstudium.

Undervisning i emnet foregår gjennom en veksling av forelesninger, diskusjoner, dataøvinger, regneøvinger og prosjektoppgave. Undervisningen skal være mest mulig motiverende for studentene og fremme selvstendig læring utover de timeplanlagte aktiviteter gjennom prosjektarbeid, innleveringer og selvstudium.

Undervisningen vil suppleres med gjesteforelesere fra faglig relevante ledende industribedrifter og næringsliv. Kontakten med nærings- og arbeidslivet gir, sammen med den ordinære undervisningen, studentene relevant og motiverende faglig tilnærming.

Studiet legger vekt på forskningsbasert undervisning og forskningsartikler er en naturlig del av pensum. Studentene får øving i å innhente og tolke informasjon, være kritiske, ta hensyn til etiske og miljømessige konsekvenser, samt skrive rapport basert på reelle problemstillinger i dagens transportbilde.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • ;2;individuelle øvinger.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

Assessment

Eksamen i to deler:

1) Individuell utarbeidelse av trafikkanalyse som inkluderer beregning av trafikkavvikling i

aktuell trafikkteknisk programvare og skriving av rapport;;teller 30% av sluttkarakter.

2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer;;teller 70% av sluttkarakter. Eksamen avholdes i universitetets lokaler.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Tillatte hjelpemidler ved eksamen er skrive- og tegnesaker, eventuelle hjelpemidler vedlagt oppgavesettet, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Én intern;sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Admission requirements

Målgruppe:

Emnet retter seg mot kandidater som allerede har høyere utdanning tilsvarende 180 studiepoeng eller mer, og jobber innen transportsektoren.

Det egner seg spesielt for vegplanleggere, trafikkingeniører, forvaltere av infrastruktur, arealplanleggere og planleggere og forvaltere av kollektivtransport.

;

Opptakskrav:

Det kreves 180 studiepoeng;

  • minst 25 studiepoeng i matematikk og/eller statistikk

Course contact person

Daniel Bjerkan