EPN-V2

TRFE1000 Mathematics 1000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp, inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere faglig, effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
  • stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
  • sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
  • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
  • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
  • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering
  • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering

Kunnskap

Dette krever at studenten kan

  • regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
  • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
  • bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger 
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
  • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
  • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
  • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
  • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
  • regne med komplekse tall
  • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger

Teaching and learning methods

Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre av fire individuelle innleveringer må være godkjent.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer 

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Practical training takes place at intensive care units where ventilator treatment is performed, medical intensive care units, postoperative/recovery units, anaesthesia/surgical departments and/or accident and emergency departments. Under supervision, the students will attend to the functions and areas of responsibility of an intensive care nurse in connection with medical treatment and intensive care nursing of acutely and/or critically ill patients. The students are expected to demonstrate clear progress, take responsibility and, to an increasing extent, demonstrate the ability to make independent assessments in intensive care nursing practice.

Grading scale

Admission to the programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge:

The student

  • has knowledge of complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and intensive care nursing

Skills:

The student

  • is capable, under supervision, of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods in intensive care nursing
  • is capable, under supervision, of observing, assessing and identifying a patient's general and special needs, resources and problems through communication and cooperation with the patient and his/her next of kin
  • is capable, under supervision, of preventing complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and intensive care nursing
  • is capable, under supervision, of reducing stress, pain and discomfort in connection with advanced medical treatment and intensive care nursing
  • is capable, under supervision, of applying knowledge of nutrition in connection with acute and/or critical illness
  • is capable, under supervision, of work on practical and theoretical problem-solving relating to the intensive care nurse¿s functions and areas of responsibility:
  • is capable of carrying out wholly or partly compensatory intensive care nursing in the event of serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
  • is capable of administering and evaluating sedation of intensive care patients
  • is capable of practising intensive care nursing with respect for patients¿ autonomy, integrity and dignity
  • is capable of cooperating with patients¿ next of kin, showing respect and care, and safeguarding their rights
  • is capable of critical reflection when making choices and acting in an ethically and legally satisfactory manner
  • is capable of ensuring continuity in patient treatment through written and oral documentation

Competence:

The student

  • is capable, under supervision, of analysing relevant ethical issues in intensive care nursing based on relevant discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable, under supervision, of applying intensive care nursing knowledge and skills to carry out wholly or partly compensatory nursing in the event of serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
  • is capable of cooperating with members of his/her own profession and across professions in patient treatment

Overlapping courses

Simulation and supervised practical training.