Programplaner og emneplaner - Student
TRFE1000 Mathematics 1000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1000
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne i Relasjonelle ferdigheter og tverrfaglig samarbeid (1) og psykisk helse (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred innsikt i veiledningsbegrepet, samt sentrale faser i veiledningen (1)
- har kunnskap om etiske utfordringer i veiledningsarbeid (1)
- kan redegjøre for forhold som er viktige ved etablering og opprettholdelse av relasjoner (1)
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende (1)
- kan redegjøre for betydningen av tverrfaglig samarbeid (1)
- har kunnskap om hensiktsmessig tilrettelegging for veiledning, møter og gruppearbeid (1)
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende faktorer som kan bedre brukeres psykiske helse og livskvalitet (2)
- har kunnskap om psykiatriske diagnoser, diagnostiske kriterier og symptomer (2)
- har kunnskap hvordan psykiske lidelser påvirker dagliglivet til pasient/bruker (2)
- har kjennskap til ulike behandlingstilbud og tjenester for mennesker med ulike psykiske lidelser (2)
- kan redegjøre for enkelte kunnskapsbaserte behandlingstilbud i forhold til spesifikke grupper (2)
- har kunnskap om lovgrunnlaget for tjenester, med spesiell vekt på lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (Psykisk helsevernloven) (2)
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i å skape gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere (1)
- kan planlegge og gjennomføre en veiledningssamtale (1)
- kan benytte ulike metoder og verktøy i tilrettelagte øvelser (1)
- kan bidra til faglig refleksjon gjennom aktiv lytting, hensiktsmessige spørsmål og konstruktiv feedback (1)
- kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd (1)
- kan vise motiverende ferdigheter i gruppe (1)
- kan vise hensiktsmessige ferdigheter i hvordan ta imot konstruktiv feedback eller motstand i gruppe (1)
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme tverrfaglig samarbeid (1)
- kan anvende ferdigheter som er relevante for en veileder, møte- og gruppeleder (1)
- kan redegjøre for krav til for- og etterarbeid, samt videre oppfølging av en veiledningsprosess (1)
- har kunnskap om psykiske plager/ lidelser, diagnostiske kriterier og konsekvenser i hverdagen for mennesker som har disse lidelsene (2)
- har kjennskap til ulike tjenester, kunnskapsbaserte behandlingstilbud og metoder som kan hjelpe mennesker i deres hverdagslivsmestring (2)
- kjenner til lovgrunnlag for tjenester som gis til målgruppen, og drøfter aktuelle etiske utfordringer ved utforming av tjenestetilbud (2)
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til diagnostisering og utforming av tilbud til mennesker med psykiske lidelser (2)
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
- sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
- drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
- bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering
- løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering
Kunnskap
Dette krever at studenten kan
- regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
- med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
- bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
- løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
- gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
- finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
- løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
- regne med komplekse tall
- gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
Teaching and learning methods
Ingen
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tre av fire individuelle innleveringer må være godkjent.
Assessment
En sensor
Permitted exam materials and equipment
All printed and written aids. A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 stp) med: EMFE1000, BYFE1000, ELFE1000, DAFE1000, KJFE1000, MAFE1000, MEK1000, FO010A and FO010D.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.