EPN-V2

TRE1300 Mathematics - Preparatory course Course description

Course name in Norwegian
Matematikk - 3-terminsordning
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Access Course
Weight
12.0 Access course credits
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i matematikk, og skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

Required preliminary courses

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omhandler kunnskap om (re)habilitering i perspektivet til individene som gjennomgår (re)habiliteringsprosesser. Det legges særlig vekt på ulike forståelser av funksjonshemming, deltakelse og brukermedvirkning i rollen som tjenestemottaker. Temaer som mestring, livsløp, sosial ulikhet og kommunikasjon i (re)habiliteringsprosesser står sentralt. Emnet drøfter også ulike tilnærminger til kartlegging, målsetting, beslutningsstøtte og evaluering i individuelle (re)habiliteringsprosesser.

Individets endrede rolle i (re)habiliteringsprosessen krever høy kompetanse i brukerinvolvering fra profesjonelle tjenesteytere. Emnet legger derfor stor vekt på en nyansert forståelse av hvordan (re)habiliteringsprosessen er vevd inn i de sosiale betingelsene individene lever i, og i deres selvforståelse.

Learning outcomes

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere ulike forståelser av funksjonshemming og hvilken betydning de har for (re)habilitering
  • kan vurdere brukerperspektiver og brukermedvirkning i individuelle rehabiliteringsprosesser
  • kan analysere mestring, kommunikasjon og samhandling i (re)habiliteringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid innen (re)habilitering
  • kan anvende anerkjente strategier for setting av mål i (re)habiliteringsprosesser
  • kan reflektere analytisk om brukernes medvirkning i utformingen av (re)habiliteringspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser
  • kan aktivt anvende brukerperspektiver i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
  • kan analysere (re)habilitering som prosess og virksomhet på individ-, institusjons- og samfunnsnivå

Course requirements

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger

Permitted exam materials and equipment

Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Det blir gitt to eller flere problemstillinger studenten kan velge mellom.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.