EPN-V2

TOSRL1200 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid
Study programme
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Programme description
Course history

Description of integrated courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til gjeldende læreplaner, opplæringslov og aktuelle stortingsmeldinger
  • kan gjenkjenne de ulike fasene i en gruppeprosess/klassedannelse i skolen
  • har kjennskap til begrepet «relasjonskompetanse» med fokus på dialektisk relasjonsteori og mentalisering
  • har kjennskap til lærerprofesjonens etiske plattform og yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere læreplanen med bakgrunn i Bernsteins pedagogiske identiteter
  • bruke sine kunnskaper om klassedannelse i samarbeid med pedagogen
  • bruke sine kunnskaper om relasjonskompetanse i sitt arbeid med elever, foresatte, pedagoger og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse kan brukes sammen med pedagogisk kompetanse i grunnskolen
  • kan belyse samarbeidet på systemnivå, i klassen, i skole-hjem relasjonen og i elev-lærer/sosialarbeider relasjonen
  • kan reflektere over utfordringene som kan oppstå når en ny yrkesgruppe skal implementeres på en annen yrkesgruppes arena
  • har kunnskap om og ferdigheter i innhenting av kilder (herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y - Vg1 yrkesfaglige program, med hovedvekt på tall og algebra
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i tall og algebra
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i tall og algebra, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med tall og algebra

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler tall og algebra, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i tall og algebra, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler tall og algebra, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene

Content

Emnet har seks undervisningsdager til sammen. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjons- og refleksjonsoppgaver.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav 1

Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler tall og algebra, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om tall og algebra.

Arbeidskrav 2

Arbeidskrav 2 består av to deler:

Del 1: en fagdidaktisk gruppeoppgave med fokus på tall og algebra, yrkesretting og regning i programfagene, samt kjennetegn på måloppnåelse. Arbeidskravet skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 20-25 minutter.

Del 2: det skal leveres et individuelt refleksjonsnotat i etterkant av presentasjonen i del 1. Omfang: 650 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravet er å kunne samarbeide i gruppe for å planlegge og utarbeide et yrkesrettet undervisningsopplegg i tall og algebra, samt utvikle seg som matematikklærer gjennom refleksjon.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator og godkjent formelsamling.

Grading scale

Aktiv innsats rundt elever med skolen som samarbeidsarena vil kunne forebygge elevers uteblivelse og frafall fra skolen, og blir en ny arbeidsarena for sosialarbeidere. Forskning viser at antallet elever med ulike sosioemosjonelle vansker øker i norsk skole, og at skolen viderefører eller forsterker allerede eksisterende sosiale forskjeller. Antallet sosialarbeidere i skolen har økt, men stillingen er fortsatt ikke lovpålagt. Emnet omhandler hvordan vi med flere yrkesgruppers kompetanse samlet i skolen kan oppnå en mer inkluderende skole med plass og ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen. Hvordan den sosialfaglige kompetansen kan implementeres på en pedagogisk arena, er nyttig kunnskap for våre studenter og for sosialarbeidere og pedagoger ansatte i skolen.

Emneansvarlige er: Ulrika Gustavsson (sosionom) og Nina Tømmerbakken (pedagog).

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.