Programplaner og emneplaner - Student
TOSRL1200 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid
- Study programme
-
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hindusimen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
- har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
- har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
- har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
- har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
- har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
- har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
- har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
- kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
- kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
- kan lede forskjellige typer samtale
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
- har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene.
Content
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Deleksamenene vektes likt ved samlet karakter. Avsluttende karakter i Matematikk 2 (30 studiepoeng) oppnås når emne 4 er gjennomført med bestått karakter på begge deleksamener.
Teaching and learning methods
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.
I emne 4 fordyper studenten seg i matematikkfaglige og matematikkdidaktisk tema. I emnet vil det også i større grad bli vektlagt forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning i matematikk. Studenten utvikler også sin egen endrings-, utviklings- og forskningskompetanse gjennom emnet.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen de matematiske hovedområder på trinn 1-7
- har kunnskap om den systematiske oppbygningen av matematiske teorier
- har kunnskap knyttet til progresjonen i matematikkfaglige emner gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.
- har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7, med spesielt fokus på begynneropplæringen
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformer knyttet til deleksamen 2 (FoU-oppgaven)
Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er
- utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav".
Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 4. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:
- To skriftlige gruppeinnleveringer knyttet til faglige og didaktiske temaer i emnet, omfang på omtrent ti sider hver.
- En videoinnlevering i gruppe på ca. ti minutter med skriftlig refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent.
- To skriftlige gruppeinnleveringer med omfang på omtrent 15 sider hver, basert på analyse og drøfting av elevarbeid samlet inn fra praksisfeltet basert på relevant faglig teori i emnet.
- En muntlig gruppefremføring på ca. 15 minutter basert på aktuelle forskningsartikler fra emnet samt et refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent. Siden emnet er forskningsbasert, vil artikler som blir valgt til dette arbeidskravet kunne variere, dette for at vi hele tiden skal kunne være oppdatert på nyere forskning på feltet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 2 (FoU-oppgaven) kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Examiners
Eksamensform
Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.
Deleksamen 2: Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- ti prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Deleksamen 2: Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.