EPN

TOSRL1200 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid
Study programme
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Introduction

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hindusimen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
  • har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger 
  • har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
  • har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
  • har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
  • har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
  • har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
  • kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
  • kan lede forskjellige typer samtale
  • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
  • har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene.

Content

Se fagplanen

Teaching and learning methods

Se fagplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges i vårsemesteret:

  • Prosjektarbeid i gruppe, med fagdidaktisk orientering. Presentasjon av et metodisk opplegg som kan prøves ut i en praksisperiode. Omfang: 15-20 minutter.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til mulige utfordringer for en KRLE-lærer i en flerkulturell kontekst, omfang 800 ord +/- 10%.
  • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

Assessment

Se fagplanen.

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2. Omfang: ca. 25 minutter. 

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

A - F

Examiners

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.