EPN-V2

TOSRL1200 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hindusimen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
    • har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
    • har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
    • har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
    • har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
    • har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
    • har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
    • har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
    • kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
    • kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
    • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
    • kan lede forskjellige typer samtale
    • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
    • kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
    • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
    • har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene.
  • Content

    Se fagplanen

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges i vårsemesteret:

    • Prosjektarbeid i gruppe, med fagdidaktisk orientering. Presentasjon av et metodisk opplegg som kan prøves ut i en praksisperiode. Omfang: 15-20 minutter.
    • Et refleksjonsnotat knyttet til mulige utfordringer for en KRLE-lærer i en flerkulturell kontekst, omfang 800 ord +/- 10%.
    • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

  • Assessment

    Se fagplanen.

    Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2. Omfang: ca. 25 minutter.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    A - F

  • Examiners

    Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.