EPN-V2

TOSRL1200 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hinduismen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
    • har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
    • har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
    • har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
    • har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
    • har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
    • har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
    • har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
    • kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
    • kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
    • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
    • kan lede forskjellige typer samtale
    • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
    • kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
    • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
    • har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene
  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges i vårsemesteret:

    • Prosjektarbeid i gruppe, med fagdidaktisk orientering. Presentasjon av et metodisk opplegg som kan prøves ut i en praksisperiode. Omfang: 15-20 minutter.
    • Et refleksjonsnotat knyttet til mulige utfordringer for en KRLE-lærer i en flerkulturell kontekst, omfang 800 ord +/- ti prosent.
    • Deltakelse i minst 80 prosent av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

  • Assessment

    Eksamen i vårsemesteret (15 studiepoeng)

    Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2. Omfang: ca. 25 minutter. Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.

    Karakterskala

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

    Pensum i emne 2

    Omtrent 780 sider. Med forbehold om endringer.

    Denne listen omfatter pensum og pensumbøkene i RLE. Der det står enten - eller kan du velge mellom likeverdige alternativer. Litteratur merket med F ligger i tekstarkiv på Fronter.

    Læreplaner

    Generell del av Kunnskapsløftet (LK06).

    Læreplan 2008 i Religion, Livssyn og Etikk. F

    Fagdidaktikk (ca. 145 sider)

    Sødal, Helje Kringlebotn (red.) 2009: Religions- og livssynsdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapittel 8. Omfang ca. 62 sider

    Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2 og 3. Omfang ca. 60 sider

    Børresen, Beate m. fl. 2012: Muntlig kompetanse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7: Samtale. Omfang 23 sider.F

    Hinduisme og buddhisme. Livssyn med vekt på humanisme (ca. 220 sider)

    Enten:

    Eidhamar, Levi Geir (red.) 2004: Religioner og livssyn . Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapitlene om hinduisme og buddhisme. Omfang ca. 100 sider

    Eller:

    Neegaard, Gunnar (red.) 2006: Logos og Dharma. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene om hinduisme og buddhisme. Omfang ca. 103 sider

    Per Anders Aas: Humanisme. Pax forlag, Kapitlene 1, 4 (fra side 129) og 6 (side199-200). Omfang ca. 60 sider.

    Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen, 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg . Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 4 og 5. Omfang ca. 60 sider

    Etikk og filosofi (ca. 324 sider)

    Børresen, Beate og Malmhester, Bo 2008: Filosofere i barnehagen. Kapittel 2. Omfang 10 sider. F

    Børresen, Beate 2009: «Å kunne uttrykke seg muntlig» med filosofi som utgangspunkt. Omfang 15 sider. F

    Ohlsson, Ragnar 1999: Farorna med filosofi med barn. Seminarinnlegg. Omfang 9 sider. F

    Leer-Salvesen, Paul m. fl. 2007: Den Andre. Etikk og filosofi i skolen . Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapitlene 1-2 og 4-15. Omfang 250 sider

    Per Anders Aas 2011: Humanisme , Oslo: Pax forlag. Kapittel 2. Omfang 40 sider.

    Kildetekster (ca. 100 sider)

    Verdenserklæringen om menneskerettighetene . F (http://www.fn.no/erklaeringer_og_konvensjoner/menneskerettigheter/verdenserklaeringen_om_menneskerettighetene)

    FNs barnekonvensjon . F(http://www.fn.no/erklaeringer_og_konvensjoner/barnerettigheter/fns_konvensjon_om_barnets_rettigheter)

    ILO- konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater . F (http://www.fn.no/ilo/ilo_informasjon/konvensjoner/urbefolkninger/konvensjon_nr_169_om_urbefolkninger_og_stammefolk_i_selvstendige_stater)

    Norsk humanistiskmanifest 2006. http://www.human.no/Humanisme/Hva-er-humanisme/ F

    Melsom, Kaja 2007: Uvitenhetens ideal. Omfang 5 sider. F

    Norman, Richard 2007: Humanisme. Omfang 13 sider. F

    Fra Bhagavadgita og andre hinduistiske tekster . Tekstene er: Bhagavadgita 9-11, fortellinger om Krishna, dikt av Mirabai.(ca. 10 sider). F

    Fra Buddhas fortellinger : F

    • Tekster fra Buddhacarita :¿Buddhas fødsel¿, ¿Buddha som asket¿, ¿Oppvåkningen.¿
    • Tekster fra Mahãvagga , som er en del av Vinaya-Pitaka : ¿De første disiplene¿, ¿Lærens hjul settes i gang¿, ¿Alt brenner¿
    • Tekster fra Dhammapada :¿Lykkelig er den¿, ¿Onde og gode tanker¿, ¿Av vennlighet tar hatet slutt¿

    Fra Lotussutraen : F

    • Lignelsen om den bortkomne sønn.